Eld är farligt

Igår gjorde jag i ordning Hampus vid uteboxarna, det är lite smidigare eftersom sadelkammaren för lösdriften är  precis bredvid. Han var ganska ivrig när vi gav oss iväg, med nosen mot klätterbacken. Faktiskt höll han en riktigt bra skritt hela vägen, så det var en besvikelse att bommen var nere vid klätterbacken. Jag kan rida runt den, men jag vet ju inte vad bommen signalerar. Är det någon som bara jävlas (som i resten av skogen) eller har markägaren bedömt att det är för blött för att man skall vistas i området? Måste fråga C om det nästa gång jag ser honom.
 
Istället fick det bli slingerstigen och det var då Hampus taggade till på allvar. Jag hade ju tänkt jobba med dressyr ute, men han blev alldeles för nervös och spänd av alla majbrasor som tändes. Han såg ingen eld i skogen där vi red, men däremot kom ju röken emot oss. Hans instinkt sade åt honom att det var farligt, men matte ville fortsätta... Inte lätt att vara urhäst då. :-(
 
Hampus visade dock att han litar mer på mig nu än tidigare. Han var mycket spänd och nervös, men gick genom röken hela vägen. Duktiga killen! Jag fick honom någorlunda fokuserad när vi red längs ängskanten, så där blev det en del riktigt fina övergångar. Är han med mig och jag är noga med hjälperna blir det så himla bra!
 
Sedan stod vi en stund och tittade på en av brasorna, ända tills Hampus slappnade av och intresserade sig för annat. Då skrittade och travade vi asfalten hem och så blev det skritt sista biten på grusväg med en ganska lugn häst. :-)
 
Efter avskötsel och fodring fick jag leda honom hela vägen från första grinden till hösilaget. Det var en majbrasa precis vid stängslet, så det var rök nästan överallt i hagen. Hampus ville inte gå igenom röken, men återigen litade han på mig och följde. <3 När han väl var framme vid hösilaget och Weber kunde jag lämna honom, med förhoppningen att de skulle gå så långt från röken som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0