Sommarhage och barbackajobb

I lördags var jag i stallet tidigt, då det var dags att släppa valackerna (plus Lucky) i sommarhagen. De inleder sommaren med att gå vid bäcken, så Hampus får träna på att vada i vatten. ;-)
 
Det var ett väldigt odramatiskt utsläpp, hästarna betade ganska direkt och drog ett par korta repor bara. Hampus iddes knappt galoppera, det blev mest trav och lite skritt...
 
Jag hoppas han smalnar av lite på betet, det är en väldigt kuperad hage, så bara de andra hästarna drar med sig honom på lite motionsrundor så blir det nog bra. :-)
 
 
Här tycker jag att han travar riktigt trevligt!
 
 
När Hampus fått roa sig några timmar i hagen gick jag och hämtade honom. Det är en bit att gå från stallet, så jag var lat och tog med mig tränset direkt. Han kom i trav till grinden, så det var inga problem att tränsa. Använde en stor sten som hjälp vid uppsittningen och sedan gav vi oss iväg på en barbackatur!
 
Red på grusvägen och jobbade i trav bortåt. Kände att mina magmuskler fick jobba, men även Hampus hummade en del. Nyttigt med lite jogg. :-) Sedan blev det galopp för hela slanten. Kunde äntligen sitta rätt i galoppen, slappna av med benen och låta dem bli långa. Hampus var mycket nöjd också. :-) Vänster galopp känns perfekt, men i höger galopp känns det som om jag sitter helt snett. :-S Tror egentligen att jag sitter rätt, det är ju svårt att sitta fel barbacka, men att det är så ovant att det känns som jag sitter snett.
 
Avslutade med att pusta i skritt, vi var bara ute en halvtimme, men det var så varmt att mina jeans blev blöta av Hampus svett... Duschade av honom efteråt och det var riktigt uppskattat. Även om han helst vill ha ljummet vatten och inte kallt. ;-)
 
Sedan föll han ihop direkt jag släppte ut honom i hagen, fast det lutade väldigt mycket så han bara kunde göra halvhjärtade rullningsförsök...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0