Cavaletti och galopp är roligt!

I onsdags var det träningsdag igen. Hampus och jag var på plats lite tidigare än förra gången, så jag hann värma upp honom lite mer. Det blev trav på fyrkantsspåret och galopp på ett par långsidor. Han hävdade bestämt att han inte kunde galoppera vänster galopp, så där fick jag vara tydligare i fattningen för att han skulle fatta rätt.
 
Sedan pustade vi lite i skritt medan P kom med bilen. Vi började med att skritta runt volten med fokus på ställd i nacken. Sedan växlade vi till trav och P lade ut tre cavaletti som Hampus fick ta sig över. Det var inte det lättaste. ;-) Även om P fått till avståndet bra, så kunde Hampus inte hålla balansen över dem när jag tog bort "stödet" i form av min hand. Men som vi var rörande överens om, det är hans problem om han inte kan balansera sig... ;-) Han var så rolig Hampus, så fort vi styrde mot bommarna taggade han igång i traven så P fick påminna mig om att dämpa honom... Vi varierade med att skritta och göra skänkelvikning, komma fram i trav och trava över cavaletti innan vi gick ned i skritt igen. P höll med om att poletten verkade ha trillat ned för oss bägge. Bitvis fick vi till riktigt fina skänkelvikningar, även om jag tyckte att jag fick ha mycket i handen. Tids nog kommer det att lossna också. :-)
 
Sedan blev det galoppfattningar från skritt, sakta ned till skritt igen, flytta skänkelvikning några meter och så galoppfattning igen. Vi gjorde den övningen ganska många gånger, P påpekade ganska roat att det inte bara var Hampus som hade svårt när det kom nya grejer hela tiden... Det är lite hopplöst, jag vet att han blir bäst när man varierar uppgifterna snabbt, men det är så mycket svårare att rida hela tiden. :-S
 
Vi var rätt möra bägge två när träningstiden var slut, men det känns som att P har lyckats läsa av ganska snabbt hur Hampus fungerar. Eller som hon sade "Han kan ju allting, det är bara att han inte gör mer än han måste"...
 
Som det ser ut nu kommer vi träna en gång i veckan framöver, tre träningar är inbokade. Så grymt roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0