Snöpulsning = lågpulsträning

Det har blivit ofrivillig vila för Hampus senaste veckan. Först var det fullt upp med julförberedelser i några dagar, sedan åkte jag bort över julen och när jag kom hem igen så var det plötsligt -29 grader... :-S Hampus fick extra mat och var rätt nöjd med det.
 
Men igår började omslaget i vädret, från -18 på morgonen till -5 på kvällen. Idag är det +2 grader och det var kanske inte vad jag önskade precis...
 
Men Hampus var glad, ännu gladare blev han när jag gjorde i ordning för ridning och tog fram tränset. Hängde upp det bredvid hans box medan jag tog på mig hjälmen, under tiden försökte han febrilt komma åt bettet så han kunde tränsa sig själv. ;-) Den grabben har en tendens att visa när han tycker det varit alldeles för lite ridning...
 
Vi skrittade iväg i djupsnön till U:s lägda. Jag hade bestämt mig för att börja trampa upp ett spår där, så jag har någonstans att busgaloppera på likväl som rida lite seriösare dressyr. Vi hade ett sådant spår i Uppsala (förvisso plogat) och det var guld värt vissa dagar med lite yra hästar. :-)
 
Första varvet hade jag Runkeeper på, så jag vet nu att spåret vi gjorde är 530 meter långt. Det består nästan uteslutande av raksträckor, full fart framåt! :-D
 
Andra varvet blev det först lite trav och sedan kunde vi inte motstå att galoppera lite. Roligt! Snön dämpar ju Hampus iver på ett rätt effektivt sätt, så det var skönt att kunna låta honom galoppera på. Sedan fick han pusta i skritt tills vi nästan var klara med andra varvet, då blev det lite mer trav igen.
 
Sedan nöjde vi oss för idag och red hem igen. Totalt var vi ute en halvtimme och jag skulle gissa på 2 km. Men varje meter räknas! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0