Helt lösgjord

I torsdags red Hampus och jag ut längs skoterleden. Han var ganska taggad, så han fick trava en hel del och galoppera ganska mycket. Han gillar verkligen att galoppera i uppförsbackar. ;-) Skoterleden är så pass kuperad, att det automatiskt blir ganska mycket skritt i nedförsbackarna. I och med pulsmätaren som jag använt tidigare, så känner jag mig trygg i att Hampus kan pusta ut i nedförsbackarna.
 
När skoterleden var slut valde jag att fortsätta uppför "nya" grusvägen som är en väldigt brant uppförsbacke i flera etapper. Dvs man kan stanna och pusta ibland. Hampus började kämpa sig uppför i skritt och jag ångrade lite att jag inte tagit med pulsmätaren. Det skulle varit intressant att se hur högt i puls han kom av att bara skritta...
 
Vi tog oss inte ända upp på toppen, utan vände hemåt igen ungefär efter tre fjärdedelar. Gjorde halt några gånger i den brantaste nedförsbacken och det var inga problem. Finaste killen!
 
Travade rätt mycket när vi kommit ned på plan mark igen, för att han skulle bli av med mjölksyran i bakbenen efter klättringen. Sedan galopperade vi lite och jag kunde konstatera att jag hade en helt lösgjord kille under mig. Så himla häftigt! Han var hur mjuk som helst och hade vi haft mer tid/ork så skulle det varit perfekt att börja jobba i dressyr. Men jag nöjde mig med några övergångar halt-galopp-halt som var helt klockrena och gav mig rysningar.
 
Vilken häst han är! Jag börjar drömma lite om att visa upp honom på dressyrbanan trots allt. När jag skrittade av planerade jag redan hur vi skulle träna inför start, men så kom verkligheten ikapp. Hampus tycker ju inte det är kul med dressyr på ridbana, eller snarare så får jag inte fram samma tryck och känsla i honom när vi är inne på ridbanan. Är det då värt det? Han tycker ju det är roligare att dressyra ute, så ser jag till hans skull så kan vi lika gärna fortsätta som vi gör. Med lite tränarhjälp förstås ibland.
 
Hm... Tur att jag har hela vintern att klura på. Nu kommer finaste grabben få ta det lite lugnt några månader och jag kommer bara att rida/köra när jag känner för det. Så uppdateringar kan dröja, men kommer när det händer någonting. :-)

Kommentarer
Postat av: Emma

Har du provat att tävla med honom tidigare? En del som inte annars gillar ridbana kan ju tycka att tävling är en helt annan sak, lite mer show och roligt.

Svar: Vi har ridit en programridning på hans gamla ridskola, men då stängde han av helt. Kan dock bero på att han kände igen sig i miljön och bara ville skydda sig själv. Sedan har vi ridit en PP distansritt på 20 km och det tyckte han var superkul. Så jag funderar lite på att starta distansritt nästa år och så kanske någon klubbtävling i närheten. :-)
Hampus

2014-11-03 @ 12:38:19
URL: http://emmashasteri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0