Tempoväxlingar är svårt

Under den senaste veckan har jag och min pappa gjort iordning en box i stallet åt Hampus. Stallet är inte godkänt att ha häst i (pga takhöjden), men det fungerar ändå helt ok de korta stunder de är inne där i väntan på hovslagare eller medan jag jobbar någon av hästarna. Dock fanns det bara två boxar, så stackars Hampus har fått stå i stallgången. Nu har han en egen box, förvisso ganska enkelt byggd, men den duger tills stallet är byggt. :-)
 
 
Notera gärna att han leker med sopborsten på bilden, ett tydligt tecken på en uttråkad Hampus. ;-) Därför bestämde jag mig för att det var dags att ta tag i motionen av söt fjordhäst igen. 
 
Vi red ut längs grusvägen upp mot berget, tog den "nya" vägen som är lite brantare. Mest blev det skritt, men Hampus bjöd självmant upp i galopp ett par gånger och så försökte jag jobba med tempoväxlingar i trav. Men det är svårt på honom, det blir nästan alltid avbrott till skritt istället. Funderar på om jag skall ta ut P för en träning någon dag framöver... Samtidigt behöver Ariel och jag all träning vi kan få, så Hampus får förmodligen nöja sig med bara mig. ;-)
 
Han tyckte det var så roligt att vara ute igen och tack vare klippningen blev han inte svettig. Så skönt!

Kommentarer
Postat av: Emma

Du kan inte dela på en lektion med båda hästarna? Det brukar jag göra eller så rida två lektioner direkt efter varandra. Du som har ordentliga boxar kan ju till och med borsta färdigt båda och bara ta av och på utrustningen mellan passen. Men det förutsätter ju förstås att tränaren kommer hem till dig eller att du kan lasta och åka iväg med båda två.

Svar: Det är ännu mer komplicerat än så. ;-) Om vi bortser från det faktum att jag inte får köra bägge hästarna samtidigt på B-kort (eftersom tränaren faktiskt kan komma hem till mig också), så står faktiskt hästarna på olika ställen just nu. :-P Ett alternativ på helgen (inte vardag, det blir för sent), skulle i och för sig vara att jag rider först av alla på ena hästen och sedan sist på andra hästen. Då skulle jag hinna med det. Hm... Skall nog föreslå det för tränaren till våren ändå. :-)
Hampus

2014-10-15 @ 09:39:19
URL: http://emmashasteri.blogspot.com
Postat av: Emma

Det kan vara värt att prova sedan trots omak med att köra fram och tillbaka :-)

Svar: Ja, det är ju förbaskat kul att träna!
Hampus

2014-10-15 @ 10:57:29
URL: http://emmashasteri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0