Beröm är det bästa

Det har snöat en del under natten, men Hampus var trots det väldigt redo för dressyrträning. ;-)
 

Vi skrittade bort till vändplanen där P väntade redan. Det var inte skottat där, så vi fick pulsa upp ett voltspår. Först några varv i skritt, sedan trav med övergångar till skritt och så småningom även galopp med övergång till trav. Jobbade en del med att ställa honom utåt respektive inåt utan att han lämnade voltspåret. Svårt i trav och ännu svårare i galopp. Helt klart något att träna på!
 
Fick sedan göra en åttvolt inuti volten, först i skritt för att hitta spåret och sedan i trav. Satt ned i traven och försökte få ordning på mina hjälper. Det gick lite fort med varvbyten ibland, men på slutet fick jag kläm på hur jag skulle göra med skänklarna, den nya innerskänkeln behövde börja jobba redan innan Hampus bytte varv. Han blev så fin av det jobbet! <3
 
Sedan fick jag avsluta med tempoväxlingar i trav, även här satt jag ned i sadeln. Var noggrannare med att inte släppa iväg handen när vi ökade tempot, utan bibehålla stödet. Det gjorde enorm skillnad! P berömde oss och jag kom på att jag inte berömt Hampus, så jag gjorde det också. Då tog han i ännu mer och kämpade! Finaste grabben, jag vet ju egentligen att han kan slå knut på sig själv bara han får beröm, ändå glömmer jag det ibland och rider bara på utan att berömma.
 
Fick några steg då han verkligen gick som en dröm på tygeln. Underbart! Smög över i lättridning utan att han ändrade formen, vilket verkligen är ett framsteg för oss. P tyckte det var bästa passet hittills, så bra som han gick idag har han aldrig gjort tidigare. Så skoj! Nu skall vi bara fortsätta att kämpa tillsammans och jag skall komma ihåg att behålla stöder och framförallt berömma i massor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0