Lite lättare

Igår var det träning igen! Snälla grannen B hade visat mig en ny väg jag kunde rida, så vi slapp rida längs vägen eller i diket. Härligt! Skrittade bort mot gamla landsvägens slut och joggade sedan tillbaka. Såg att P kom åkandes med bilen, lite tidigare än planerat, så Hampus fick galoppera i lugn takt bort till vändplanen. Hade egentligen tänkt att värma upp honom i tjugo minuter innan träningen, men då P redan var på plats, så körde vi igång direkt. Jag var bara noga med att inte sitta ned i traven första delen av passet. 
 
Vi började med att göra skänkelvikning på volten i skritt. Då jag gjort den övningen några gånger med Ariel senaste tiden, kändes det väldigt konstigt att göra den med Hampus. Han har lite eh, finlandsfärja över sig när man skall försöka få honom att flytta i sidled. Speciellt när Ariel älskar sidvärtsrörelser och man får dämpa henne när hon flyter iväg. 
 
När han gjorde några steg bra i skänkelvikning skulle jag rida ur det och göra en övergång till trav. Traven skulle det vara rejält tryck i, vilket var svårt att få till. Kändes som att jag inte hade några skänklar längre. :-(
 
När skänkelvikningarna gick hyfsat i bägge varven fortsatte vi med tempoväxlingar i trav. Jag tyckte det var svårare att få honom att korta traven än tidigare, men kanske hängde det ihop med att jag inte riktigt orkade använda skänklarna. När vi kunde göra tempoväxlingar på volt, så fick vi istället göra en åttvolt, där den del som var längst ifrån åttans mitt var till för tempoväxlingar. Hua vad jobbigt det blev! Fick jag till tempoväxlingarna, så blev det tokigt med vägen och fick jag till vägen, då blev det ingen riktig tempoväxling. :-P
 
Hampus kämpade på bra i alla fall, han grymtade en del och det är tecken på att det är roligt men jobbigt. När vi joggade av i lättridning igen så behöll han formen och kändes riktigt fin. P tyckte att allt han gjorde såg lättare ut än tidigare, när hon började träna oss var det liksom en ansträngning för honom att överhuvudtaget röra sig. Nu fanns det mer lätthet i rörelserna och det tyder ju på att vi blivit bättre fast jag inte själv riktigt märker det. ;-)
 
Skrittade av en mycket nöjd farbror, han älskar verkligen att träna dressyr. <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för dagens skratt! Finlandsfärja... Vilken syn jag såg framför mig. *haha*

2015-02-23 @ 11:05:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0