Dressyr i djupsnön

Idag blev det manfrisering av Hampus. Det var mycket behövligt! Sedan åkte sadel, ländtäcke och träns på, nya tränset!



Eftersom vi skall hoppträna nästa lördag och jag inte suttit på Hampus på en månad och inte ridit vettigt på två, så tänkte jag att det var klokast med lite dressyr. Så efter uppsittning skrittade vi iväg till ridbanan. Noterade att Hampus halkade ännu mer (!) än Ariel, eftersom han har skor utan brodd på bakfötterna.

Det var rätt så djup snö på ridbanan, så det blev väldigt basic-övningar. Mycket skritt och halt, men även lite fram- och bakdelsvändningar och ryggning. Travade lite och tog några galopper. Första galoppen brallade han iväg riktigt ordentligt, men sedan var han avbusad och kunde lyssna. Passet gick väl sådär, vi var väldigt ringrostiga bägge två och Hampus kunde inte förstå varför han var tvungen att GÖRA saker helt plötsligt.

När jag tyckte att han flåsade tillräckligt (eh, när jag blev slutkörd) så fick han skritta tills andningen lugnat sig och så nöjde vi oss för dagen. Blev lite mer styrketräning än lydnadsträning egentligen. Det skall bli så spännande att rida honom i ridhus nästa vecka!

I stallet fick han mumsa betfor medan jag stretchade igenom honom. Snart kommer ju E.T. igen och jag tror inte vi har gjort så stora framsteg som sist. Men nu blir det hoppträning tills vi kan rida ut igen. Det är bara att inse att de långa turer jag längtar efter får vänta tills våren tittat fram.
Trackback
RSS 2.0