Övergångar

I förrgår red C ett pass på Hampus i paddocken. Mest skritt som det verkade.


Igår
red jag också i paddocken... Stackars Hampus som fått harva på banan så många dagar. Men till mitt försvar (förutom att jag trodde att C ridit ut) så skrittade jag faktiskt fram på rakbanan och i skogen. Hampus var väldigt pigg i skritten, ett tag trodde han att vi skulle till de andra hästarna i hagen.


Sedan återvände vi till paddocken och jag värmde upp honom i trav och galopp på lite längre tyglar. Han verkade ganska trött redan efter uppvärmningen. ;-) Sedan lade jag upp stigbyglarna framför sadeln, det är nyttigt för matte att träna också...

Sedan blev det jobba av! Koncentrerade mig helt på övergångar och dessutom väldigt många övergångar. Några meter i respektive gångart innan det blev ny gångart. skritt-trav-skritt-trav-skritt-galopp-trav-galopp och så vidare i all oändlighet. En hel del halter och ryggning också.

Det var rent ut sagt skitjobbigt! Jobbigt för att jag var tvungen att vara fokuserad hela tiden, kräva saker hela tiden. Hampus tyckte också att det var superjobbigt, han fick ju jobba med bakben och magmuskler hela tiden. Men jösses vad fin han blev av arbetet!

Jag tänkte förstås endast på att många övergångar är bra för magmusklerna, men övergångar är också knepet för att få en ridskolehäst, van vid monotont arbete över lång tid, att kvickna till. På slutet var både jag och Hampus riktigt trötta, men det var ändå en häst som svarade mycket snabbare på mina hjälper.

Sista galoppen blev nästan ett skämt, jag fick inte till fattningen då mina ben strejkade. När vi klarat av galoppen ett varv på stora mittvolten så blev det avjogg (med stigbyglar) innan vi skrittade av avsuttet längs en grusväg.

Finpojken fick sig en dusch innan han glatt galopperade iväg till de andra hästarna. Idag jobbar jag så sent så det får bli longering ändå, men till helgen rider vi ut för hela slanten! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0