Pust och stånk sade Hampus

Igår kom jag till stallet senare än beräknat och då vädret var hopplöst styltväder så fick det bli jobb på ridbanan istället.
 
Hämtade in Hampus från hagen, drog av allt vatten i pälsen med svettskrapan och tog sedan på honom ylletäcket. Tog in all utrustning, gav honom kraftfoder och mätte upp nytt kraftfoder innan jag gjorde honom klar för ridning. Tack vare täcket hade han blivit helt torr i sadelstaden. Älskar det täcket!
 
Sadeln har fått ett nytt schabrak, så jag slipper tvätta specialvojlocken så mycket. Jag har dock beställt en distanspadd till Hampus också (Ariel har en som han lånat ibland), då den är mycket lättare att tvätta. Den syns ju lite mer också, så när vi rider dressyr får det bli specialvojlocken istället.
 
När all utrustning var på satt jag upp och skrittade in på ridbanan. Först fick han skritta på lång tygel i fem minuter, sedan kortade jag upp tygeln och jobbade med halter i ytterligare fem minuter. Travade fram lite med ett fåtal galoppfattningar, sedan fick uppvärmningen räknas som klar.
 
Gjorde ett försök att träna på Fs läxa, men det var helt hopplöst att göra serpentiner när det var så djup snö på ridbanan. Fyrkantsspåret är skottat, men inte resten av ridbanan, så jag beslöt mig för att modifiera Fs läxor till rakt spår istället. Började med att jobba med övergångar mellan trav och skritt, ibland när han inte reagerade tillräckligt snabbt blev det några språng i galopp också. Han blev ganska explosiv av detta, rätt som det var så ville han galoppera så fort jag satte mig ned i sadeln för avsaktning. :-P
 
Jobbade med flytt av bakdelen på böjt spår, dvs vid hörnen och det är fortfarande sjukt svårt att känna var han har bakbenen. Då var det lättare att flytta framdelen, för där ser jag ju att han flyttar. ;-) Tyckte att han jobbade på bra i alla fall och han fick pusta lite efter travjobbet.
 
Sedan blev det galopp i höger varv. Vi började med att fokusera på övergångar trav-galopp och när det kändes bra blev det även lite längre sträckor i galopp. Jag försökte även tänka på min sits, så jag inte hamnade snett i sadeln.
 
För att han skulle få pusta lite så lade jag in ryggningen innan vänster galopp och där börjar det hända grejer! Han trampar på mycket bra bakåt och jag börjar även hitta hur jag skall sitta och inverka på bästa sätt. Han är fortfarande lite sen i övergången framåt igen, vilket delvis beror på att han har lite långa ledningar och delvis för att han fortfarande blir osäker över om han verkligen får gå framåt. Men ett par helt otroliga övergångar ryggning-galopp blev det, vid ett tillfälle jublade jag högt för det var en så mäktig känsla. Sedan ser det säkert fladdrigt och instabilt ut om man skulle filma. ;-) Jag kanske skall tillägga att han fattar galopp självmant, jag ber honom gå framåt från ryggningen och är lika nöjd för skritt eller trav.
 
Avslutade med att galoppera i vänster varv, eftersom han har en sämre galopp där blev det fattning strax innan kortsidan, sedan galopp genom kortsidan, övergång till trav och trav hela långsidan. Jag tyckte det var en bra övning, han fick jobba på böjt spår och det hann aldrig bli så många språng att han blev lång i kroppen.
 
Sedan joggade vi av ett par varv i fin form innan vi skrittade ut och pustade på lång tygel. Jag tyckte att underlaget kändes bättre än väntat, så kanske kan vi rida på den där långa turen idag ändå.
 
I stallet stod han sedan och sov, det märktes att vi jobbat med kroppen igår, men han var så där härligt nöjd över jobbet, lagom trött och slut. :-)
 
Eftersom F skall klippa Hampus idag, så fick han gå ut med sitt övergångstäcke på. Skönt att slippa en blöt häst vid ridningen också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0