Härligt dressyrpass!

Igår var Hampus ensam i hagen när jag kom, så han stod förstås vid grinden och hängde. Blev så glad när jag kom att han gnäggade. Sötisen!
 
In i stallet och borsta av massor med lös päls, blev faktiskt både en omgång med svettskrapan och en med rotviskan. Han var rätt nöjd. ;-) Kratsade hovarna och sedan åkte bomlösa på samt tränset med tredelat bett och nosgrimma.
 
Skrittade iväg längs grusvägen och behövde knappt påminna om en aktiv skritt. Det tar sig verkligen. :-) När vi var förbi första farliga huset blev det lite trav med fokus öka och minska tempot. Svårt det där... Han svarar gärna upp på ökning, men när jag ber om minskning blir det nästan alltid skritt. En träningsfråga för oss båda.
 
Förbi det andra farliga huset tränade vi skänkelvikning i skritt, vilket fungerade riktigt bra som distraktion. Sedan blev det lite galopp för att vakna och nog vaknade han alltid. ;-) Vi svängde sedan in på avtagsvägen som är gräsbelagd, perfekt för att träna galoppfattningar och ryggningar. :-D Han var lite på hugget, men fattade rätt galopp hela tiden.
 
Vi red (med vissa protester) sedan vidare längs grusvägen och varierade både gångarter och tempo. Han jobbade på riktigt bra, så nöjd med honom! Samma jobb på hemvägen, växla tempo och växla gångart. Lite skänkelvikning i både skritt och trav samt givetvis en del ryggningar. Fick en grym känsla i handen, tror vi är någonting på spåren...
 
Sista biten innan han fick pusta ut blev det även lite öppna i skritt, jag har dock lite svårt för den rörelsen själv då jag gärna tvärar lite för mycket. Men jag kände hur han jobbade med bakdelen och även här blev han superfin i munnen när jag rakriktade. Finaste killen!
 
Skritt på lång tygel sista tio minuterna hem och det var en mycket nöjd kille. :-) Nöjd matte också för den delen... Tillbaka i stallet blev det avduschning medan jag testade en ny variant med hovarna. Tycker inte det verkar ge någonting när han står i blöt i fem minuter, så jag tog helt enkelt och stoppade ned bägge framhovarna i varsin hink och så fick han stå i tio minuter istället. Samma sak med bakhovarna. Under tiden han stod duschade jag av honom ordentligt, drog bort så mycket vatten och päls som det gick, tog undan utrustningen och skrev i dagboken vad vi gjort. Sedan oljade jag in hovarna och smorde även in skapet.
 
Hampus fick sitt kraftfoder och jag gjorde i ordning mer kraftfoder för nästkommande dag. Har köpt en till säck Krafft Muskel, så nu har vi så vi klarar oss ett bra tag framöver. Skall bli intressant att se vad hösilageanalysen visar, hur vi skall lägga upp utfodringen till hösten. Bara en månad kvar till installning!
 
Sedan fick Hampus återvända till hagen och jag åkte hemöver. Mycket nöjd med kvällen. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0