Provridningen!

Igår åkte jag med E och A för provridning av Hampus. E har letat efter en häst ett tag och funderar på att ta Hampus på halvfoder.

Vi mötte en väldigt trött Hampus. Hästarna går ju ute på nätterna nu, så Hampus har ingen tid att sova nattetid, för då måste han ju äta. ;-) Så vi kom precis i middagsluren och störde...

Jag och E borstade honom, kratsade hovarna och tog på utrustningen utan att han egentligen vaknade. Sedan gick vi ut till ridbanan och E satt upp.

Sedan kände hon på Hampus i skritt och trav, innan vi fick veta att vi inte fick vara på ridbanan längre. Då fick hon skritta iväg längs rakbanan och sedan satt jag upp en kort stund för att se om det gick att väcka Hampus. ;-)

Gjorde några galoppfattningar och galopperade ett par längre repriser, sedan var Hampus trött. Det märks att han inte jobbar i någon större omfattning nu, utan mest går lugna lektioner, för konditionen existerar knappt. Men som jag sade till E, det går ju fort att träna upp! Om ett par veckor kommer han att ha bra med flås igen. :-)

Sedan var det plötsligt tomt på ridbanan igen så då återvände vi dit. E satt upp igen och provade lite mer trav och även en del galopp. Hampus sov mestadels av tiden, men E fick i alla fall uppleva några steg här och där då han var vaken och faktiskt glömde bort att han var ridskolehäst.



På slutet, när E var ganska trött av jobbet att få fram Hampus, så hummade han djupt, ett tydligt tecken på att han börjar bli lösgjord. Han kräver en del tid och ork innan man kan komma till ridning. ;-)

Där nöjde vi oss och E fick skritta av honom. Både hon och hennes mamma verkade nöjda och jag var väldigt nöjd. Jag hoppas verkligen de vill ha honom på halvfoder, det skulle bli så himla bra! E är mjuk i sin ridning och verkligen mån om hästen.

Det är provridning igen om två veckor, sedan hoppas jag att de bestämmer sig för Hampus! :-D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0