Knepigt dressyrpass

Igår fick jag gå en bit in i hagen för att hämta Hampus. Blev sådär härligt lerig upp till fotknölarna. Jag är så less på leran! Fick spola av både mina fötter och Hampus... Tog säkert 20 minuter innan jag var klar. :-(
 
Eftersom Hampus var lite snorig (klart men segt snor) så tempade jag honom. Han var inte förtjust i processen, så den måste vi träna på. Men han hade ingen förhöjd temp i alla fall. :-)
 
Tog på alla reflexerna, sadeln och dressyrtränset. Jag gillar det bättre och bättre för varje gång. Bara det blir lite mjukare så är jag nöjd. Satt upp och skrittade iväg längs grusvägen. Hampus skrittade på bra, men stannade vid ett tillfälle och hostade några gånger. Hm... När vi skrittat fram blev det joggtrav på lång tygel, han håller ett utmärkt tempo själv fast näsan pekar hemåt. Hostade en gång i traven och sedan ytterligare en gång när han fick galoppera några språng.
 
Konsulterade E som var på ridbanan och tömkörde, hon tyckte jag skulle rida som vanligt eftersom han inte hade förhöjd temp eller verkade tröttare än vanligt. Usch vad nojjig man blir ibland! Men tog i alla fall tyglarna och började beta av F:s läxor.
 
Serpentiner i trav (lättridning) med övergång till skritt mellan bågarna. Hampus inledde med att jobba ordentligt med bakdelen och sökte stöd i handen. Som vanligt blir jag osäker när jag får stödet, vad gör han? Hänger han i handen eller jobbar han på rätt? Kändes som att traven blev mycket segare, men är det för att han sover eller för att han inte orkar jobba i samma tempo när han går helt i form? Så svårt... Serpentinerna kändes dessutom väldigt små, jag hinner verkligen inte få ned honom till skritt på rakt spår och tillbaka i trav innan bågarna börjar. Svår övning igår...
 
Flytt av bakdel i skritt. Kändes lätt, tills jag blev osäker på hjälpgivningen. Måste fråga F. Kändes mer naturligt med diagonala hjälper än samsidiga. Men fick till några bakdelsförflyttningar i bägge varven, som verkligen kändes. Dock fortsätter han att tappa tempo och fastna på stället en del.
 
Flytt av framdel i skritt. Här kändes det lite som att han blev så ivrig, eftersom han kan och vet vad som skall göras, så han snurrar runt för fort och inte står kvar med bakdelen. Lite flytt åt sidled fast större förflyttning av framdelen än bakdelen. Definitivt något F måste kolla på framöver.
 
Flytt av bakdel i trav följt av galoppfattning. Nä, det här gick bara inte igår. Jag kände inte överhuvudtaget någon förflyttning av bakdelen och fick inte till galoppfattningarna heller. Däremot upplevde jag att han galopperade mer uppåt än framåt igår, att fronten kom upp mer och han jobbade med hela kroppen i galoppen. Det gällde bägge galopperna, kvalitetsmässigt var de lika bra.
 
Ryggning. Äntligen någonting vi fick till riktigt bra! E var nästan klar med tömkörningen och tittade på oss när vi ryggade en gång. Hon tyckte Hampus var riktigt alert och svarade bra både bakåt och framåt, så det känns lovande. Men det känns som vi skulle kunna förfina hjälper mycket mer, just nu är det lite yviga hjälper...
 
Serpentiner i trav (nedsittning). Tog bara några varv då tiden började springa iväg. Men han kändes precis som tidigare serpentiner, långsammare trav men ändå med stöd på tygeln. Svårt, svårt... Travade av honom lång och låg och där fick jag lite mer tempo i traven. Dock blir han ganska irriterad när jag driver på honom i traven (vilket jag måste göra), så huvudet åker upp någon decimeter då. Han hittar tillbaka till rätt form ganska snabbt, men då brukar det vara dags att driva igen...
 
Jag kände att jag fick lite ont om tid på slutet, då jag hade en sluttid för stallvistelsen. Trots att jag kände att jag behövde F:s kommentarer, så tänker jag rida ett till dressyrpass själv innan jag bokar ny träning. Känner att jag behöver ett pass där jag har gott om tid att fila på varje läxa, kanske göra några läxor och sedan gå tillbaka till en tidigare läxa, så allt fungerar bra även efter en stunds ridning av andra läxor. Nästa lördag har jag inplanerat ett dressyrpass, så då får det bli ett riktigt långt pass, kanske med en längre igångskrittning också...
 
Han hostade ingenting under passet i alla fall. :-) Skrittade av honom på grusvägen och sedan blev han avskött medan han åt kraftfoder. Jag har ökat fodret med ett hg, då jag inte tycker att han musklat sig tillräckligt. Får se vad fysioterapeuten säger på söndag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0