Mjuk i muskulaturen och rak!

I förrgår hämtade jag in en ganska lerig Hampus från lösdriften. Som tur var hade han ju täcke på sig (eller snarare genomtänkt av matte), så det var bara att spola av benen och ta av det leriga täcket.
 
Hämtade in Ariel från hagen som sällskap till Hampus och i samband med det kom S åkandes. Jag berättade lite kort om Hampus, hon känner ju till honom sedan tidigare men har aldrig träffat honom innan. Sedan började hon känna igenom honom överallt och när hon var klar med genomgången fick jag visa honom i skritt och trav på ridbanan.
 
Vi kollade även på Hampus sadlar och S konstaterade snabbt att bomlösa är perfekt för honom medan hoppsadeln är alldeles för lång och rak. Det gör att den mesta vikten hamnar för långt bak och han får ett tryck över njurarna. Inte bra! Så under vintern blir det bara ridning i bomlösa och så får jag leta en ny hoppsadel till våren.
 
S konstaterade att Hampus var mjuk i muskulaturen, även om han hade massor av muskler. Han är dessutom helt jämn och rak, vilket jag inte hade väntat mig. Hon hittade ingenting att anmärka på förutom lite gallor i kotlederna bak, så jag har i uppgift framöver att massera alla fyra benen varje dag.
 
Eftersom allt var bra med Hampus så fick han en helkroppsmassage. Som han njöt! :-D Jag fick möjlighet att bolla lite idéer med S om hur jag lägger upp träningen framöver och vad som är mitt och Hampus mål. Jag måste sluta tänka på honom som gammal och felriden och istället njuta av den fantastiska häst jag har. En häst som har enorm ridbarhet och potential till att bli en riktigt bra allroundponny. En häst som alltid vill göra rätt och ställer upp i alla lägen. <3 Jag är så lycklig som fått tillbaka Hampus!
 
Efter behandlingen fick Hampus återvända till lösdriften igen. Han verkade väldigt nöjd. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0