Klättra och trava lite

Igår hade Hampus stått en stund i boxen när jag kom, så han var mycket intresserad av att gå ut och stå på skötselplatsen. Vände på mina rutiner, så det blev snabborstning och hovkratsning innan hoppsadeln och lädertränset som åkte på. Lika bra att försöka hinna iväg innan det blev mörkt...
 
Skrittade iväg längs grusvägen, asfalten och slingerstigen till klätterbacken. Hampus trampade på ganska bra, men tappade ett bakben ibland. Klättrade, med en del pustande, två varv. Jag måste vänja mig vid att stå i fältsits igen, så det blir successiv kortning av stiglädren framöver.
 
Sedan jobbade vi med övergångar mellan halt, skritt och trav längs gräsvägen och även tempoväxlingar i trav. Hampus ville gärna ånga på i traven alternativt gå ned i skritt direkt, men just det där mellanläget där han travar långsamt tror jag gör gott för hans kropp. Det viktigaste var dock att det skedde någon typ av förändring så ofta som möjligt, vilket gjorde honom mycket alertare än vanligt.
 
Sedan skrittade vi hemåt igen, med lite mer driv i skritten. Jag får känslan av att han har svårare i början att trampa på i skritten, så ett tag framöver kommer jag låta honom gå i sitt eget tempo de första tio minuterna i skritt och därefter kräva lite mer tempo i tio minuter.  
 
Åter i stallet fick han fleecetäcke på sig och så fick han sova på skötselplatsen medan jag mockade och fyllde på halm. Sedan kände jag igenom benen och kratsade hovarna innan hasskydden och stallbandagen åkte på. Sedan fick han gå in i boxen och roa sig med den nya halmen.
 
Jag tog hand om all utrustning, gjorde i ordning hösilagepåsar och kraftfoder till både Ariel (hurra!) och Hampus. Sedan var det dags för kvällsfodring och jag åkte hem efter att ha tagit av Hampus fleecetäcket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0