Så jobbigt, men värt varje möda

Igår testade jag en ny variant med Hampus. Först red vi ut en runda, med tjugo minuters skritt på omväxlande underlag följt av trav och galopp blandat i ytterligare tio minuter. Krutow och M var med som sällskap, men Hampus gick i täten hela tiden med ett bra driv. :-)
 
Sedan var han väldigt nöjd, men jag styrde in på ridbanan för lite mer jobb. Främst var det höger galopp på volt som vi jobbade med, men även övergångar mellan skritt-galopp-trav-skritt. En del halter också. Red även lite små serpentiner, men det kändes väldigt styvt och stelt att svänga. När jag började känna att serpentinerna bara var jobbiga, kom M som äger Belfast förbi och berömde hur fint Hampus jobbade. Eh? Måste sett bättre än det kändes...
 
Provade även att jobba på volten i vänster galopp lite och gjorde snett igenom där jag verkligen drev på. Då kom han äntligen ned ordentligt med nosen i några steg. Så häftigt! M som red Krutow trodde vi gjorde en ökning på diagonalen, så hon blev lite förvånad när jag förklarade att det var det tempo han måste gå i för att faktiskt jobba med kroppen. :-P
 
Travade ett par varv i en riktigt härlig trav innan vi avslutade med avskritt ute. Jag orkar inte riktigt stötta Hampus så mycket som han skulle behöva, men vi har bägge blivit så mycket mer tränade än för ett halvår sedan. Ja, till och med sedan en månad. Det är dags att rida för F igen och få lite kickar. :-D
 
Duschade av en nöjd Hampus innan det blev kraftfoder och ut i hagen igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0