Ryttarträning

Igår hade vi stallmöte, då vi fått ringorm i stallet. Pratade om hur vi hanterar det, samt lite om var vi får rida någonstans nu när snön tinar bort.
 
Hämtade sedan in Hampus, som stod vid grinden och väntade på mig. Eller så väntade han på Weber, som J var ute och red. ;-) Borstade av honom och kratsade hovarna innan vi gick ut till ridbanan. Satt upp barbacka och knäppte sedan grimskaftet runt halsen på honom. Som någon slags broms i alla fall. :-P
 
Sedan varvade jag övningar på hästryggen med Hampus stillastående och balansövningar i trav längs fyrkantsspåret. Hampus tyckte inte jag var tillräckligt balanserad för att få galoppera, så det blev ingen galopp.
 
Stillastående gjorde jag framåt- och bakåtspark samt kaptensvändning. Hampus är verkligen en perfekt häst för sådana övningar, han står snällt och sover oavsett vad jag gör för konstigt. Det var jobbigt att sparka, speciellt som Hampus hade huvudet högre upp än vanligtvis, så jag var tvungen att sparka högre. :-P
 
Kaptensvändningen var också svår, tänk hur lätt man hade för sådana övningar när man var barn och gick på ridskola... I skritt provade jag även att nudda tårna med händerna utan att ändra skänkelläget. Ursvårt...
 
Men skoj var det och Hampus fick ett lätt pass utan att för den skull känna sig bortglömd. Han fick tonvis med beröm när han gjorde fina halter, så han var nöjd också. :-) Sedan blev det kraftfoder innan han gick ut i hagen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0