Bra motor men lite dålig broms...

I lördags blev det ett riktigt härligt dressyrpass ute. Vi skrittade iväg längs grusvägen och joggade sedan i trav och galopp på lång tygel. Som jag längtat efter att få galoppera på Hampus, det är verkligen en mäktig känsla. :-)
 
Efter uppvärmningen provade jag att flytta baken ett steg följt av trav direkt, men det var ruskigt svårt att känna vad han gjorde med bakbenen. Måste verkligen rida för tränare snart igen!
 
Jag testade även några rena fram- och bakdelsvändningar, men det är samma sak där. Jag får känslan av att han vänder på mellandelen, men jag vet inte om han gör det och i sådana fall hur jag korrigerar det. Blä för att vara utan tränare!
 
Istället roade vi oss med övergångar, det är i alla fall lättare att känna när han gör rätt eller fel. ;-) Jag måste bli bättre på att driva honom i avsaktningarna, tänk att det skall vara så svårt att RIDA häst och inte ÅKA... ;-)
 
Vi jobbade även lite med tempoväxlingar, men det är svårt att känna nyanser när jag själv kämpar med att hitta balansen i sadeln. Ibland känns det mer som en smörklick i en stekpanna än en sadel på en hästrygg...
 
Sista galoppen uppför en lite brantare backe var häftig, då kände jag verkligen vilken kraft han har i bakdelen. :-) Han är ruskigt rolig att rida när han fått igång motor, däremot märkte jag att bromsen fungerar sisådär när han själv tycker det är roligt att springa. Det får bli mer dressyrjobb framöver, definitivt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0