En riktig aha-upplevelse

Igår red Hampus och jag till ridbanan för att kolla läget. Han var rätt seg hela vägen dit, halvt motvillig till att göra något överhuvudtaget. Väl där konstaterade han att det var snö och att han inte orkade anstränga sig. Kan vi kanske träna på att göra halter matte?
 
Men jag envisades med lite trav och galopp, först bara runt ridbanan och sedan provade vi en övning i trav där man först gör en femtonmetersvolt på kortsidan, sedan rider halvt igenom och byter varv, gör en ny femtonmetersvolt, vänder halvt igenom och så håller man på i evigheter.
 
Det var jobbigt tyckte Hampus, först en massa snö, sedan både trava och svänga. Nä, men kunde vi inte ta och träna de där halterna istället?
 
Men så, ganska exakt efter tjugo minuter, lossnade någonting och Hampus förvandlades till ett fullblod, som bara ville galoppera hela tiden. Full fart framåt matte! Vi gjorde några galoppfattningar och även några ivriga varv på voltövningen, sedan skrittade vi hem igen.
 
Hampus såg nu spöken överallt och ville att vi skulle skynda oss. Bråttom matte, väldigt bråttom! Det var när jag skrittade hem som jag insåg vad som egentligen hänt. Efter tjugo minuters långsamt arbete hade Hampus blivit varm i kroppen, uppvärmd helt enkelt och därmed en helt annan häst...
 
Det har ju hänt när vi ridit ut tidigare, men aldrig så tydligt på ridbanan. Jag har ursäktat det med innan att han blir så pigg när han fått galoppera, men egentligen handlar det om att han är pigg, han måste bara bli uppvärmd först...
 
Så med det i bakhuvudet kommer jag vara supernoga med att inte kräva någonting av Hampus förrän han är mjuk i kroppen. Jag har insett att han behöver verkligen sin framjoggning på stora böjda spår och fyrkanten, lättridning i traven och lätt sits i galoppen. Sedan, när de tjugo minuterna har gått och jag har ett fullblod under mig, kan jag börja kräva saker som att jobba i form och göra mer avancerade övningar.
 
Så från och med nu är det detta som gäller, hinner jag inte rida ordentligt någon dag, så är det uppvärmning som är viktigast, vissa dagar kanske det bara blir uppvärmning och sedan avskrittning. Men det är okej, för Hampus är nöjd bara vi gör någonting. Oavsett vad detta något är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0