Mätning + lyckad lastning!

Idag är Ariel tio månader, vilket betyder fotografering och mätning. Tog in henne i stallet (ensam matte!) men lyckades inte få till något riktigt bra kort. Hon var hysterisk så fort jag inte stod näääära henne, och det är svårt att ta exteriörkort då. Det bästa blev denna:

image92

Hon blev mätt till 125 cm i manken och 128 cm i korset, det vill säga en ökning med tre respektive två cm på en månad. Inte illa alls! Det blir nog ingen liten plutthäst ändå... Viktmässigt är hon nu uppe i 218 kg. Om jag kollar på tabellen för hur hög Ariel blir som vuxen, så kommer hon att bli 139 cm som hennes mankhöjd ser ut nu. Jag är nöjd... :-D

Innan hon fick gå tillbaka till hagen tog vi en tur till transporten. Och tänk, idag gick det mycket bättre! Det är väl typiskt vad inställningen hos mig kan göra ändå... Jag hade bestämt mig att det fick ta hela natten, men in i transporten, vända runt och ut igen skulle hon (så hon inte backar, utan tänker framåt hela tiden). Tre gånger gjorde vi det, utan större protester. Den sista gången fick hon till och med stå kvar i tio sekunder och fundera över situtationen. Dock med huvudet åt fel håll. Jag gav både havre och kliade henne, så jag tror transporten kändes helt okej. Eller, egentligen vet jag att det inte är transporten hon reagerar på, utan min inställning till det som skall göras.

Vackra Ariel!

image94

Kommentarer
Postat av: Jempa

Jag personligen skulle inte vänja hästen vid att vända inne i transporten. Blir lätt en vana som hästen fortsätter med i vuxet tillstånd. Bättre då att befästa särskilda kommandon för att få hästen att backa. Jag t.ex. är noga med att ALDRIG smacka när hästen ska rygga. Visst ska hästen tänka framåt, men att tillåta den att vända runt i transporten tycker jag bara är dumt. Skilj istället på kommandon för frmåt och bakåt. Även en (uppsutten) ryggning ska ju ske med framåtbjudning.

2008-05-14 @ 23:07:49
URL: http://chantilla.blogg.se
Postat av: Ronja

Din lilla Ariel är riktigt söt!
/Ronja (Nora92 på buke)

2008-05-15 @ 21:10:38
Postat av: Evamaria

Är det din uppfödning som är till salu? http://www.blocket.se/vi/16412623.htm?ca=11_s

2008-05-16 @ 19:46:24
Postat av: Ellinor Karlström

Tack snälla Evamaria för tipset. Ja, det är min gamla Hampus. Får se vad jag skall göra åt det hela...

2008-05-17 @ 10:45:42
URL: http://habina.blogg.se
Postat av: Jempa

Stalla upp honom hos oss? Stallvärdarna vill ha in valacker i stallet.

2008-05-17 @ 10:48:23
Postat av: Ellinor Karlström

Jempa: Haha, jag är inte gjord av pengar. Men tack ändå. :-)

2008-05-17 @ 13:58:33
URL: http://habina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0