Stallmöte

Igår var det dags för mitt allra första stallmöte. Vi skulle dessutom städa stallet och grilla korv. Trevligt! Hade en snäll kollega som bytte dag med mig, så jag kunde sluta tidigt och hinna till stallet i tid. 

Först hade vi ett formellt, men ändå väldigt skojigt möte. Jag tycker verkligen att stämningen är så bra i det här stallet! Vi gick igenom lite vad som gällde under sommaren och lite om vad som händer till hösten. Kallblodstravaren i lösdriften skall flytta och istället kommer det en D-ponnyvalack. Blir intressant att se hur Ariel kommer reagera på honom…

På övriga frågor undrade jag över hösilageanalys. Det kommer att bli en sådan till hösten och även om det inte går att räkna exakt med Ariel på fri tillgång så får jag i alla fall ett hum om vad hon stoppar i sig och framförallt hur balanserna mellan näringsämnena ser ut.

Jag och M tog på oss att städa ridbanan, jag mockade medan M plockade undan hinder. Mockningen tog dock lite längre tid, då mycket var bara smulor, så när hindren var borttagna hjälpte M mig med mockningen.

När vi var färdiga var det bara att proppa i sig en massa grillad korv, stallägaren stod och grillade för fulla muggar. Mätta och belåtna gick vi en sväng till hagen för att rengöra vattenkaret och kolla till hästarna.

Våra hästar har automatisk påfyllning av vattnet även under sommaren, så vi behöver inte bära vatten som resten av stallet gör. Däremot behöver vi ha lite koll så vattenkaret inte blir igenvuxet med alger. Det blev en ordentlig rengöring innan vi letade reda på hästarna.

Ariel var fortfarande högbrunstig och ville bara mysa med matte. Hon har kliat svansen ännu mer, så snart ser den ut som en rotborste. Den som var så fin i vintras!

Innan jag åkte hem pratade jag med A som har Ella. Hon skulle fundera på om hon kunde köra oss till premieringen. Hon har både dragbil och transport, men är inte sådär överförtjust i att köra egentligen. Samtidigt så ville hon ju gärna hjälpa mig, mot att jag följer med henne några gånger när hon behövde köra transporten med Ella i. Håll tummarna för att hon bestämmer sig för att köra!
Trackback
RSS 2.0