Uppvärmningsövningar och lite trav

Igår var det centrerad ridning för A igen. Kom till stallet tio minuter innan träningen började, då tåget varit försenat. Som tur var så stod Ariel vid grinden och när jag ringde till A så kunde hon ta en omväg förbi en affär innan hon kom till stallet.

Jag hann borsta och kratsa hovarna innan A kom, så vi pratade lite medan jag sadlade och tränsade. Berättade om våra galopproblem och min allmänna prestationsångest. Vi började därför passet med lite "torrsim" av hur man egentligen rör sig när man galopperar. Riktigt nyttig övning, som jag tänker göra varje kväll innan jag går och lägger mig. Egentligen är det en övning från tai chi, men med lite modifiering så fungerar den precis lika bra när man behöver rulla höfterna i vänster respektive höger galopp.

Sedan fick jag sitta upp och vi började med att skritta runt och bara känna kroppen. Vi gjorde två stycken uppvärmningsövningar som jag skall försöka att jobba med lite själv också. Jag inser att jag tränat alldeles för lite centrerad ridning mellan våra träningar, det räcker inte att tänka på min kropp när A är med, jag måste tänka på den hela tiden...

Första uppvärmningsövningen gick ut på att jag långsamt skulle ge Ariel mer tygel i skritten, så att hon sökte sig framåt, nedåt mot bettet och när hon väl fått helt lång tygel skulle jag sakta korta in tygeln igen. Ariel var duktig på att följa bettet även om jag tyckte det var svårt att korta tygeln på ett mjukt och försiktigt sätt.

Sedan fick vi stretcha yttersidan av Ariel, genom att jag satt med korta tyglar i skritt och skänklarna i galoppfattningsposition. Utan att använda skänklarna, bara följa med med sitsen. Resultatet blev att Ariel ställdes i nacken och därmed fick längre yttersida. Ur detta fick vi vända in på volt genom att tänka cykelstyre med händerna, så inner hand gick lite bakåt och ytter hand lite framåt. I slutet på volten skulle jag sedan möta med yttertygeln, det var lite halvsvårt. Men fina volter blev det!

Vi avslutade med att träna lättridning trav. Svårt! Tanken var att om jag travade med rörelseriktning framåt med sitsen skulle Ariel öka tempot, rörelseriktning rakt upp skulle hon bibehålla tempot och rörelseriktning bakåt skulle hon sänka tempot. Oftast blev det skritt istället för långsam trav när jag tänkte bakåt, Ariel är för känslig och jag för otränad...

Det var mycket tänkvärt från även denna träning, jag bara önskar att jag kunde få min kropp att jobba med mig istället för emot mig...

Efter träningen var det tänkt att jag skulle åka med Ariel till ridskolan för tre dagars ridläger, men den som skulle hjälpa mig att köra transport (första gången för mig!) var sjuk, så det blev ingenting. Kände hur luften gick ur mig så jag släppte ut Ariel i hagen igen. Hon får vara ledig istället...

I och med att jag inte hade något sällskap till ridlägret vågade jag inte heller hoppas på att komma iväg till startfälttävlan, så när jag kom hem avanmälde jag mig. Det kommer fler tillfällen, förhoppningsvis kan någon kompis följa med mig då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0