Mer ridning tack!

Att vara ledig i fyra dagar var dumt tyckte Ariel. När jag satt upp och red iväg igår var hon tramsig och skyggade för alla möjliga och omöjliga saker. Hon mår helt klart bäst när hon får gå lite oftare.
 
Vi skrittade iväg längs grusvägen och svängde höger upp mot berget, följt av vänster mot vändplan. När hon väl kommit till ro i skritten kunde jag korta tyglarna och be henne arbeta lite, även om det var svårare att få rätt känsla igår. Hon gick gärna med krökt nacke och viss tyngd på bettet, men inte tillräckligt "djupt" för att få upp ryggen. Ibland lyckades jag "tugga på bettet" åt henne och då kände jag hur ryggen kom upp. Sedan kan jag alltid "fuska" med att göra skänkelvikning, då börjar hon oftast jobba rätt.
 
Samtidigt är det ingen panik med att jobba i rätt form ännu, vi har fortfarande en månad med travjobb och en månad med galoppjobb framför oss innan vi kan börja dansa på ridbanan. Å andra sidan mår hon bra av att gå i rätt form hela tiden.
 
Planen framöver är ytterligare en veckas skritt, med hovslagare på onsdag som får säga ok till ökad belastning i form av trav och galopp. Ifall hon säger ok så blir det travintervaller som ökas med en minut/pass tills vi är uppe i 2x10 min trav. Därefter samma tänk i galopp, med 2x12 m galopp som slutligt mål.
 
Sedan har jag börjat snegla på en tävling, 5 juli har Östjämten en LB:1 som jag tror kan bli ett bra mål för mig och Ariel. Går hon godkänt där kan jag slippa bruksprov vid premieringen i augusti och det skulle vara skönt. Jag har nog mycket att oroa mig för den dagen. ;-) Vet inte om jag nämnt det tidigare, men 30 augusti är premieringen på Wången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0