Satt i vagn!

Idag var Ariel mer än lovligt ofokuserad... Gjorde i ordning henne och selade medan hon hade allt fokus någon annanstans. Det tog hon med sig när vi gick till vagnen, där hon steppade runt rätt länge innan hon varvade ned. Planen var att få henne mellan skaklarna, så vi kunde justera dem efter henne, så jag inte behövde göra det när det väl var dags att sätta henne framför vagn. 
 
När hon jazzat omkring en stund och flyttat fem steg i sidled varje gång jag bad henne flytta några centimeter, så tröttnade pappa på den stirriga hästen och gick därifrån. Ariel lugnade så småningom ned sig, men det tog ett tag... Lyckades få henne så pass lugn att hon kunde fokusera på mig, då var det inga som helst problem att backa korrekt in mellan skaklarna. Ringde pappa, som lovade komma tillbaka. ;-) Passade på att gå runt mitt hus och sedan backa in Ariel igen. Inga som helst problem den här gången, fokuserad häst = lätt att manövrera dit jag vill. <3 Hon var väl bara lite för orastad efter fem dagars vila...
 
När pappa kom tillbaka försökte vi justera skaklarna, men han tyckte de passade Ariel perfekt. Jag förklarade att de inte kunde göra det, eftersom Hampus haft vagnen senast och han var mycket bredare än Ariel. Eftersom pappa framhärdade, så kom vi överens om att sätta fast skaklarna, så han fick se hur jag menade... När de väl var fastsatta var det lätt att se vad som behövde justeras. De var ungefär en dm för breda för Ariel. ;-)
 
När de var justerade och klara (Ariel stod helt stilla under tiden), tyckte pappa att jag lika gärna kunde gå framåt med Ariel, nu när hon ändå stod så lugnt i vagn. Jag var lite tveksam, men tänkte att vi kan ju alltid prova. Så framåt några steg, Ariel var helt med på att hon hade vagnen bakom sig. Hon blev lite bekymrad när hon kom åt ena skakeln, men jag pratade lugnande med henne och då fortsatte hon bara gå. <3 
 
Pappa tyckte vi kunde prova att rygga, så vi tog några steg bakåt också. Inte heller några problem för min stjärna. Sedan gick vi framåt några meter och vände tillbaka till ursprungsplatsen, så Ariel fick svänga till höger och känna av skakeln. Inga problem, tyckte hon och blev lite ivrig i skritten när hon kände hur enkelt det var att gå med vagn. Finaste tjejen! Spände ifrån och så fick hon massor med beröm. Glömde förstås att fota, men eftersom jag inte får rida på ytterligare 1 ½ vecka, så kommer det bli mer körning framöver,så jag skall försöka fota då. :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0