Genomkollad

Igår åkte Ariel och jag på äventyr. Vi skulle till Skyttmon och equiterapeuten M som jag fått tips om här i bloggen. Efter rätt så slingriga vägar kom vi fram, lastade ur och jag fick berätta lite om Ariel. Framförallt om att jag var bekymrad över att hon inte kollats ordentligt på länge och att det var något fel då ryggmuskulaturen inte ville bli som jag ville. 
 
M kände igenom Ariel, böjde benen och kände av rörligheten. Hon var låst i bägge karpus, men det var låsningar som gick att lossa enkelt. Sedan hade hon en muskel på vardera sida om bogarna som krampade lite, jag fick instruktioner om hur jag skulle massera den framöver. 
 
I övrigt var M mycket nöjd med Ariel, hon hade fina och rena ledgångar, bra och torra senor, helt enkelt en rak och sund häst. Hon kände igenom ryggen och det fanns inga bekymmer där inte! Varken muskulärt eller skelettmässigt. <3 Så förbaskat skönt!
 
Det som vi fick läxa att jobba med och anledningen till att ryggen ser ut som den gör, är att Ariel lärt sig "komma undan lite" genom att låsa ryggen. Hon behöver alltså bli rörligare och smidigare i den. Jag fick flera stretchövningar som jag gärna kan göra varje dag, samt även massage av ryggmuskulaturen. Sedan fick jag tips om övningar i ridningen, att rida henne mycket lång och låg, över cavaletti och att klättra. Det är ju egentligen sådant jag redan tänker på och försöker få in i ridningen, men det är ändå bra att bli påmind igen. Kommer även ta tag i de avsuttna övningar jag testade en period tidigare, för de hjälper mycket med rörligheten. 
 
Ariel fick laser på bogarna och ryggen, det tyckte hon var riktigt mysigt. Sedan var det bara att lasta och åka hem. Vi behöver inte komma tillbaka förrän jag känner att det behövs, så förmodligen blir det ett nytt besök innan tävlingssäsongen börjar nästa år. :-) Hoppas då på en mycket rörligare rygg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0