Mera sitsträning...

I måndags var det dressyrträning. Vi kom dit lite tidigt, så vi hann med att skritta ut en bra stund i skogen och grusvägen innan vi red in på ridbanan. 
 
Jag var helt slut mentalt redan innan, men P satte mig i arbete och ganska snart kunde jag släppa det jobbiga mentala för en stund (fördel med ridning!). Vi fick jobba på volten, först i skritt, med att hitta balans, böjning och ställning. 
 
Övergick sedan till trav och jag tröttnade på stigbyglarna direkt och släppte dem. Hela tiden tänka långa ben, slappna av i överskänklarna och sitta mitt över hästen. Svårt! Ville jag ha mer trav skulle jag skumpa mer, vilket kändes skitsvårt men Ariel svarade upp så fint. <3
 
Ökade och minskade volten i bägge varven, det gick successivt allt bättre. Ju mindre jag rider (dvs stör) desto bättre går det. ;-)
 
Sedan blev det galopp och även där släppte jag stigbyglarna ganska direkt. När jag är så van vid att knipa med överskänklarna känns det verkligen läskigt att släppa, för det känns som jag släpper all kontroll och bara sitter och balanserar på sittbenen. :-P Men som P och jag kom fram till, det finns de som rider (riktigt bra!) utan att ens ha ben, så det ska ju inte behövas.
 
Ariel galopperade varv på varv på volten, vänster galopp snabbare än höger galopp, men bägge galopperna jobbade hon så bra i! Vi kunde tom öka och minska volten även här, vilket är ett stort framsteg.
 
Joggade av och skrittade sedan av en glad Ariel. Hon ville dock inte skritta bort från transporten, så jag fick bli arg, vilket känns så onödigt när passet var så bra. :-/ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0