Avslutande träning

I söndags åkte jag ut till Ariel för att genomföra den sista träningen innan vintervilan. Egentligen har vi ju knappt hunnit träna något i oktober heller, men jag ville ändå avsluta med en riktigt bra träning. För att inte riskera någonting blev det Ariels favoritövning löslongering.

Först fick hästarna byta hage från sommarhagen till en utav de större vinterhagarna. Där kommer de att gå tills fåren betat färdigt i andra vinterhagen, sedan byter vi hage igen. Det finns dock massor med gräs kvar, så hästarna betedde sig som om de aldrig sett mat förut. Medan de vande sig vid hagen passade jag och K på att packa hö för tre veckor framöver.

Sedan hämtade jag in Ariel från hagen, borstade igenom henne och kratsade hovarna. Hon fick prova sina nya reflexbenskydd, som jag köpte förra måndagen. De var i storlek small och såg verkligen små ut, men passade henne precis! Tänk att hon fortfarande är så liten om benen, fast hon har ett skenbensomfång på 20 cm... Jag gjorde ett försök till att klippa manen också, men det blev fruktansvärt fult. Vet inte vad jag gjorde för fel, men den blev snygg på "fel" sida, den sida jag inte klippte på. Hm... Jag var i och för sig ganska snabb med klippande och så hade jag en dålig sax. Måste köpa en vassare!

Så gick vi iväg till rundkorallen och Ariel blev förstås väldigt ivrig. Hon älskar verkligen att jobba där! Jag tror det är för att hon dels får springa av sig och dels för att hon vet vad det är som krävs av henne. Jag lät henne springa i ungefär fem minuter, vi hann med både lugn och ivrig trav samt ungefär fyra galoppfattningar i vardera varv. Galoppen är fortfarande inte särskilt bra, men jag har ju sett den på rakt spår och då är den väldigt fin och luftig. Rent kroppsligt är hon helt enkelt inte redo för bra galopp på så böjt spår och det är ju inget jag kräver av henne heller. Det som är viktigt är att hon bjuder framåt och fattar galopp när jag ger kommando.

Ytterst nöjda traskade vi tillbaka till hagen. Ariel buffade på mig några gånger för att understryka hur oerhört duktig hon varit. Den hästen gillar verkligen att få beröm... Nu får hon vila helt från allt (utom pyssel och mätningar) under november månad och så börjar vi jobba igen i början av december. Då blir det repetition av promenader med sele och träns samt lite träning i rundkorallen och visning vid hand. Jag hoppas att tygelhjälperna fastnar snart, så vi kan börja tömköra efter jul.

Kan tillägga att Ariel avmaskades för sista gången i söndags också. I fortsättningen kommer jag att ta träckprov innan jag avmaskar. Det var dessutom första gången jag fick avmaska henne (K har skött det tidigare) och det var inga som helst problem. Väldigt skönt när saker och ting bara flyter på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0