Besvikelse och stress

Eftersom det är första veckan på nya jobbet har jag inte riktigt kommit in i rutinerna. Det ledde till att jag kom iväg lite väl sent till stallet, med en del stress i systemet. Skyndade mig att ta in Ariel ifrån hagen, tur att hon är så lättfångad! Jag hade tänkt mäta henne idag, men jag nöjde mig med att avmaska och ta lite kort. Kameran var lite muppig, men här är i alla fall Ariel 25 månader gammal:



Sedan tog jag på henne senskydd, sidepull och sadel. Planen var att först löslongera henne med sadeln, så hon skulle få hoppa av sig lite och sedan longera riktigt. Men väl framme i rundkorallen hann hon inte många steg förrän sadeln satt långt fram på manken. Jag har tidigare varit lite osäker på om mina sadlar passade Habina och Hampus, men nu är jag säker. Så som sadeln åkte fram på Ariel har jag aldrig sett på en häst förut. Hopplöst! Jag hade ett fasligt sjå med att försöka spänna sadelgjorden i stallet, eftersom Ariels mage var för stor. Nu när sadeln åkte fram blev ju sadelgjorden lös också och jag är förvånad över att sadeln inte snurrade runt. Ariel var väldigt missnöjd med situationen, men ville samtidigt inte lyssna när jag kallade på henne. Istället sprang hon runt, runt tills hon blev trött och gick med på att gå in till matte i mitten. Det känns som vi har massor att jobba med för att få tillbaka den där känslan i rundkorallen som vi hade innan sommaren.

Arg över den dumma sadeln och den istadiga hästen traskade vi hem, Ariel hela tiden uppmärksam på vad matte gjorde. Stannade några gånger längs vägen och hon är verkligen 100 % säker på detta nu. Blev lite gladare över lydigheten vid hand, men besvikelsen över sadeln ville ändå inte släppa.

I stallet tog jag av grejerna och funderade ett ögonblick på att bara släppa ut Ariel i hagen igen. Men ridsuget tog över, så jag tog på säkerhetsvästen och satte upp barbacka igen. Ariel är numera helt med på noterna och följer lättare med när jag ger ledande tygel. Några småprotester blev det förstås, men på det hela taget verkade hon nöjd över att ha matte med sig på promenad. Själv kunde jag för första gången verkligen slappna av, det var som om det sjönk in att Ariel vill ha kvar mig på ryggen, så jag kunde njuta av hennes härliga rörelser.

Efter att Ariel var på plats i hagen och alla saker var undanstuvade lite hjälpligt skyndade jag mig att fodra bantarhästarna. Givetvis saknade Ariel och Sunna vatten, så det var bara att leta reda på vattenslangen i mörkret och ge dem vatten. Typiskt när jag är så stressad!

Sadelproblemet hoppas jag ger med sig med en svanskappa och bättre sadelgjord. Det dumma är att jag har en svanskappa hemma hos mina föräldrar, som jag till och med tittade på i somras, men jag tänkte inte ens på att Ariel skulle behöva den. Dessutom är jag lite osäker på om det fanns en hållare för svanskappa på wintec-sadeln, måste kolla det på lördag, så får jag åka en sväng förbi Hööks på måndag eller tisdag nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Mitt råd till dig är att akta dig för att anv. svanskappa. Åker sadeln fram så passar den ju inte och då behöver du kanske byta järn eller byta sadel helt och hållet..

2009-08-21 @ 16:40:39
URL: http://nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Ellinor Karlström

Nä, sadeln är utprovad och passar, jag tror att det berodde på att jag sadlade med sadelgjorden längre bak än tidigare, så den gled fram över magen vilket gjorde att även sadeln gled fram. Skulle jag försöka hitta en sadel som passade perfekt utan svanskappa skulle jag aldrig hitta en sadel. :-/

2009-08-21 @ 18:59:24
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Lotta

Du får prova med en svängd sadelgjord! ☺ Perfekt kanske man inte ska begära att den passar, men kanske ett alt. är att lägga ett fårskinn under? ☺ Kram

2009-08-22 @ 01:16:05
URL: http://nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Ellinor Karlström

Nu får jag chans att visa min okunnighet här. ;-)



På vilket sätt är en svängd sadelgjord bättre? Alltså, hur fungerar den?



På vilket sätt skulle ett fårskinn underlätta det hela?

2009-08-22 @ 10:39:08
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Lotta

Hihi, frågar man så får man aldrig veta! :-D

En sväng sadelgjord lägger sig ju bättre, ex. om hästen har bogblad som går långt bak. Då lägger sig gjorden i rätt läge, fastän du inte kan sadla på sadeln så långt fram så att sadelgjorden inte ska glida framåt. :O) Ett fårskinn är ju ett sätt att padda upp sadeln om den är lite för vid/bred för hästen. Det är ju ingen långvarig lösning, men Ariel är ju fortfarande så ung och växer ju en hel del till innan hon är färdig! :O)

Jag har ju inte sett hur sadeln ligger på ariel, men åker sadeln fram så kan det ju vara för vid. vilket järn har du i nu?

2009-08-23 @ 00:17:04
URL: http://nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Ellinor Karlström

Var hittar jag en svängd sadelgjord då? På Hööks? :-)



Fast rent viddmässigt ligger sadeln bra, den är utprovad på smalaste lila koppjärnet och när sadeln kom hade den vitt järn i och det syntes tydligt (när jag lade på sadeln) att den var för smal då. Men jag är beredd att testa fårskinn, kanske ligger hon emellan två järn?

2009-08-23 @ 10:22:49
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Lotta

Ja, jag tror nog hööks ska ha svängda gjordar! :-)

Du menar att vitt järn var för smalt för henne? Det är ju det vidaste järnet som wintec har...

Det kan absolut vara så att hon ligger emellan två järn, men ett fårskinn ska du bara anv. ifall sadeln är för vid! :-)

2009-08-23 @ 12:25:06
URL: http://nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Ellinor Karlström

Nja, det är en sanning med modifikation. Det vita järnet är det vidaste för alla Wintec-sadlar UTOM Wintec Wide, som har ytterligare tre vidder. Ariel har alltså det smalaste av dessa, men det är fortfarande vidare än det vita. :-)



Det blir nog en tur till Hööks på tisdag (löning!), skall höra om de har svängd sadelgjord då. Behöver ändå köpa lite annat smått och gott...

2009-08-23 @ 19:00:34
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Lotta

Jisses! :-O Då är hon viiiid.. ;O) Hihi! Men det kan ändra sig fort! Charlie gick fr 118 grader till nuvarande 105 grader på ett år. Han fick lite mer manke och blev då helt plöstligt lite smalare. ☺ Eller så blir hon ännu vidare... ;O) Nåja, bara sadeln ligger hyffsat så ska det nog inte vara någon fara! Men som sagt, pad/svängd sadelgjord rekomenderar jag. Svanskappan gör bara onytta! Lycka till med shoppningen! (Jag är bara liiite avis.. ;O))

Kram!

2009-08-23 @ 20:12:16
URL: http://nogg.se/charliesfamilj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0