Blandat kompott

Om nyårsaftonens aktiviteter speglar nästa års verksamhet, så är jag förberedd på ganska blandad kompott framöver.

Igår åkte jag ut till Ariel för att tömköra. De stod ganska långt bort i hagen, men det var inga problem att hämta henne. När hon väl har grimma på sig följer hon ju med mig utan protester. Innan vi gick in i stallet tog vi en sväng förbi transporten (som är tillfälligt på plats). Jag lät henne vara med medan jag fällde ned lämmen och hon verkade tycka det var kul. Sedan gick vi in utan knot, stod där inne ett tag, vände och gick ut igen. Golvet knarrade en del på grund utav kylan, men Ariel tog det hela med ro.

Sedan gick vi in i stallet för borstning och selning. Kylan gör att  Ariel väldigt ren, och jag hade tänkt ta en massa bilder på en ren och fin häst, men tyvärr gav batteriet upp innan jag hunnit ta en enda bild. Så typiskt! Så istället tog jag på sele, sidepull och reflexer och ut på stallplanen. Eftersom det gick så bra sist (med Idunn först) så hade jag bestämt mig för att tömköra åt ett helt annat håll än tidigare. Det visade sig vara en väldigt dum idé. Ariel och jag började genast bråka om vart vi skulle gå. Hon ville till de andra hästarna och jag vill bort från dem.

Efter en hel del bråk gick hon tack och lov dit jag ville och jag valde att inte gå hela vägen som jag tänkt, utan vi vände ganska snart. Ändå blev det att vi var ute en halvtimme. Jag var ganska besviken både på mig själv och Ariel, men vi avslutade på ett bra sätt i alla fall. I fortsättningen tänker jag ta en promenad bortåt och tömköra hemåt, så kanske bråken minskar.

Under tömkörningen hade jag märkt att Ariel var ganska frustrerad över att inte få röra på sig, så vi gick iväg till rundkorallen för att busa runt en stund. Tyvärr visade det sig att grinden till korallen inte går att stänga nu när det är så kallt, så vi fick gå till hagen istället. Där busade Ariel runt med både Idunn och Sunna, men efter två rejäla rusningar (där Ariel gjorde sina typiska bakutsparkar som nästan fäller henne framåt) var Ariel trött. Hon har verkligen ingen kondition just nu... Hon flåsade länge efteråt.

Jag stängde in henne i ligghallen med foder innan jag promenerade tillbaka till bussen. Imorgon är planen att longera på ridbanan för första gången. Det skall bli intressant, Ariel är ju inte alltför förtjust i kapsonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0