Årets höskörd

Tuffandes från trakterna kring Knivsta kom idag en traktor med två vagnar hö. Det var fem ton småbalat hö som skall räcka hela vintern till våra hästar och fåren.

Vi var fyra tappra själar som bar in i ladugården, jag och K samt hennes föräldrar. Jag räknade snabbt ut att vi bar in vårt eget hö + J:s hö, eftersom jag och K beställt ett ton var och hennes föräldrar beställt två ton till fåren.

Eftersom vi hade analys visste vi att det var riktigt bra hö, men att den hygieniska kvaliteten var så bra hade vi nog inte vågat hoppas på.
 
Bonden var snäll och hjälpte med urlastningen och sedan när vagnarna var tomma fick han sin betalning och tuffade hemöver.

Vi var klara efter några timmar (bilder kommer!) och då satt vi och fikade en stund. Sedan fick K och jag ett ryck och städade ladugården ordentligt, så det inte ens syntes att vi precis tagit in hö.

Höanalys per kg foder:

8,1 MJ
54 g smb rp
1,7 g Ca
0,9 g P
0,6 g Mg

Jag har två olika fodringsförslag till Ariel i vinter:

4 kg hö
2,5 hg sojamjöl
1 hg havre,
50 g Krafft Groov SPC
130 g Krafft Miner Vit
10 g krita

Ger: 37 MJ och 326 g smb rp, kvot 8,9, ca/p-kvot 1,4. Kraftfodermängd på 8 dl.

4,5 kg hö
2 hg sojamjöl
50 g Krafft Groov SPC
140 g Krafft Miner Vit
8 g krita

Ger: 39 MJ och 326 g sm rp, kvot 8,3, ca/p-kvot 1,4. Kraftfodermängd på 4 dl.

Givetvis hoppas jag på det senare alternativet, men om Ariel kan slippa vara instängd i ligghallen för att hästarna rent allmänt äter 4 kg hö så är det förstås okej med första alternativet.

Annars funderar jag om man kan ge 1 kg extra hö varannan dag och ändå ha foderstaten för 4,5 kg rent kraftfodermässigt?
Trackback
RSS 2.0