Mera mys

Ariel har ju vilat i snart två veckor och det är uppenbarligen inget som passar damen. Hon blev väldigt glad att se mig igen och skyndade sig fram för att prata. Sunna gnäggade ängsligt när Ariel lämnade hagen, men Ariel brydde sig inte utan fokuserade framåt. Fort, fort skulle det gå till stallet, så jag fick bromsa henne och träna halter en liten stund. Vilan har säkert gjort gott, men nu är Ariel less och vill att det händer lite.

 

Tog in henne i stallet och gav hö, det blev en IKEA-kasse på golvet istället och det verkade hon nöjd med. Jag borstade bort en massa sommarpäls blandat med lera och kände igenom henne ordentligt. Jag tycker att hon tappat lite överlinje sedan förra veckan, så det känns skönt att stödfodringen börjar nu. Till helgen hoppas jag kunna åka och köpa kraftfoder också, men det är konstigt nog massor som skall hinnas med då…

 

Hullmässigt är hon fortfarande för tjock och ännu bukigare än tidigare. Det känns som jag plötsligt har en häst som bara består av mage. I kontrast till de vältrimmade hästarna i Vetlanda skäms jag lite över min plutt. Jag älskar henne oavsett hur hon ser ut, men jag har svårt att se henne i treårsringen med de andra stjärnorna.

 

Jag passade på att klippa manen också, men det blev en riktigt slarvig klippning. Ville inte störa Ariel för mycket i hennes ätande, så jag klippte det mesta medan hon hade huvudet nere. En sådan klippning blir väldigt hackig när hon sedan höjer huvudet, så när jag väl jämnat till allting var det inte mycket man kvar.

 

FÖRE

EFTER

Ariel var inne och åt en timme, och lyckades då få i sig 1 kg hö. Jag som egentligen vill få i henne mer hö än så får lite ångest över hur sjutton det skall gå ihop framöver. Som ett räkneexempel behöver Ariel stoppa i sig 2 kg hö varje gång jag är ute hos henne om hon skall få i sig i snitt 5 kg hö per dag. Vilket jag egentligen tycker är lite hö. Nåja, jag får hoppas att det löser sig på bästa sätt på något vis.

 

När jag städat klart efter oss (det blir ju lite tussar med hår här och där) gick vi ut i hagen där Sunna ivrigt väntade på både Ariel och höpåsen. De får 1 kg hö per häst just nu, så får vi öka allt eftersom vi märker att det behövs. De har ju mycket gräs kvar i hagen, men jag är tveksam till hur mycket näring det egentligen är i det. Baserat på Ariels utseende så är det i alla fall inte så mycket protein kvar, däremot väldigt mycket växttråd.

 

På torsdag åker jag ut till Ariel igen, då tar vi oss en promenad vid hand och upptäcker en ny spännande väg som jag ridit med Zari. Sedan på söndag blir det löshoppning igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0