Fin tjej med fin ryttare

Igår hämtade jag in en skäckfärgad Ariel från hagen. Hon hade som vanligt roat sig i leran och det var ett drygt jobb att få henne ren. Eller, ren är väl en överdrift, men så ren att hon kunde presenteras för T.

Sedan åkte senskydden (nojjmatte) och sadeln på. Dagen till ära med ett av de nya schabraken som jag köpt och som var riktigt fint på Ariel.

Först skrittade T ut en sväng, vi pratade lite om det som hänt i söndags och även vilken läxa jag fått från F senaste gången jag tränade. Erkände att jag inte gjort min läxa och T lovade att göra den åt mig. Blev lite halter och igångsättningar ute, sedan in i paddocken.

V var där och longerade sin ena häst och F red sitt sto. Ariel tog det hela med ro och gjorde det hon skulle utan att titta på de andra hästarna. Vid ett tillfälle stannade T och pratade med F, Ariel stod som en klippa hela tiden och fick beröm efteråt av T för att hon tar halterna så väl och verkligen står stilla.

Blev lite travövergångar, snett igenom i trav med bibehållen takt och även serpentinbågar med skrittövergång mitt i. Såg så himla bra ut och T rider henne så fint! Frågade om hon kände för galopp och så provade hon att fatta från ett hörn. Några gånger blev det ökad trav i stället för galopp, men fyra fattningar fick de till. F som tittade på tyckte att Ariel inte riktigt förstod galoppskänkeln, utan tog den som framåtdrivande hjälp (dvs öka traven) istället för att fatta galopp. Men det såg lugnt och städat ut på ett helt annat sätt än jag minns från söndagen.

Jag filmade en del, det var roligt att se efteråt men inget som jag lägger ut på nätet. Däremot kan jag bjuda på en bild från stillastående.



Sedan skrittade jag av Ariel en sväng ute, det var en väldigt nöjd tjej jag satt på. Inte trött på något vis, men det vill jag ju inte att hon skall vara heller.

Planen nu är att rida tre pass i veckan under mina två semesterveckor + en vecka efter och sedan får hon ledigt ett tag. Då hinner vi förhoppningsvis med två träningspass med bommar/minihinder med T som pilot.
Trackback
RSS 2.0