Linhoppning

Vad hände egentligen med april?

Fina Ariel kom långsamt skrittandes emot matte, sin vana trogen ökar hon lite när hon ser Ella närma sig mig. Var lite pratig idag och i mitt tycke lite väl nafsig. Nu får det minsann vara nog med tandömsning.

Inne i stallet hann jag bara binda upp henne och kratsa första hoven, sedan fick jag lerstänk i ögat så linsen åkte ur. Helt omöjligt att raspa hovarna som jag tänkt mig, så det får vara till imorgon. Blev bara lite snabb avborstning istället och sedan på med nya kapsonen (eh, nyköpta alltså) och ut på ridbanan.

Longerade några varv i både trav och galopp som uppvärmning. Hon var väldigt sprallig och försökte sig även på att testa lite. Inget avancerat dock, så matte vann precis som vanligt. Sedan provade jag för första gången att jobba över cavaletti i lina. Först en ensam cavaletti och sedan flera på rad. Tog ett tag innan jag fick in snitsen och innan poletten trillade ned på Ariel.

På slutet hoppade hon studs över tre cavaletti, såg så himla fin och glad ut. Mallig blir hon ju även när vi jobbar på lina, men det är lite svårare att kråma sig när linan är sträckt... Avslutade med lite jogg på volten igen och då var hon verkligen fin. Måste ta med kameran någon dag och fota, hon har fått så långa eleganta ben trots att hon grovnat lite. Min lilla plutt!

Tillbaka i stallet blev hon avsvampad mellan framben och bakben innan vi stretchade igenom. Fortfarande lite för nafsig, så nu kommer jag sluta stretcha hals och rygg, det går helt enkelt inte att ge henne godis i handen längre.

Vi hann inte gå många meter på stallplanen förrän Ariel bara "råkade" ramla omkull och rulla sig. Jag var fullständigt oförberedd, hon gick ju bakom mig och med slakt grimskaft. Jag hörde en duns och när jag vände mig om för att se vad som hänt så låg hon där och sprattlade. Antar att det betyder att hon är trygg även på stallplanen.

Tränade lite halter på väg till hagen, plus att hon fick beta lite. Det börjar bli dags att vänja in på gräs nu, så snart de är avmaskade åker de ut i sommarhagen. Det kommer bli spännande, enligt uppgift är sommarhagen mycket mer kuperad än vinterhagen.

Träffade J också, som berättade att hon börjat rida Friday. Så imorgon har vi en riddate!
Trackback
RSS 2.0