Avrastning och fina fötter

Idag var hovslagaren inbokad. Jag kom till stallet på morgonen och hämtade in en tämligen förvånad Ariel. Matte här redan? Hon fick sig en snabb avborstning innan tömkörningsgjorden och tränset åkte på. Sedan gick vi till paddocken och jobbade.

Först värmde vi upp i trav och galopp i bägge varven. Ariel verkade glad och fokuserad. Sedan åkte inspänningstyglarna på och hon fick jobba lite mer i galopp. Hon har lite svårare för höger varv, i vänster varv kan hon hålla galoppen i nästan två varv nu, medan höger är lite ojämnare. Tror vi ändå lyckades med 1 ½ varv på slutet.

Som belöning för bra arbete åkte inspänningstyglarna av och Ariel fick trava över bommar i bägge varven. Det var tydligen superskoj, men ännu roligare var att fatta galopp efter sista bommen, galoppera halva volten, bryta av till trav och trava över bommarna igen. Det gjorde hon två gånger i höger varv... :-P Bustjej!

Sedan skrittade vi av en sväng ute innan det blev sanering av benen i väntan på hovslagaren. Medan Ariel skoddes om och fick rejält kortare tår (det växer mycket nu!) plockade jag undan all utrustning och pratade lite med F. Hon berättade att hon sett mig och Ariel trava när vi red för A och hon blev imponerad av hur bra trav vi visade. Hon har ju inte sett oss på ett tag, pinsamt nog har jag inte ridit för henne sedan 18 juni, men så har det ju blivit lite mer hoppning och centrerad ridning också. Blev ganska peppad av att höra att traven utvecklats så mycket, det ger mig hopp om att vi kan utveckla galoppen också.

Fick tips av henne att galoppera i vår lilla backe som går parallellt med kohagen och lösdriftshagen. Har faktiskt inte tänkt på att jag kan galoppera uppför där, hemmablind som jag är så tycker jag ju den backen är för nära stallet. Men det finns ju ingenting som hindrar att jag värmer upp i skritt bortåt och trav tillbaka, för att sedan intervallträna i backen några gånger. Så smart! Nu är jag lite mer peppad att komma igång med ridningen igen.

När jag plockat undan all utrustning och pratat färdigt om allt som behövs pratas om (blir ju så när jag varit så sällan i stallet...) så var Ariel fin i fötterna och hovis var nöjd. Tydligen har Ariel fortfarande perfekta hovar med utmärkt kvalitet, det tackar vi för! :-D

Ariel fick återvända ut i hagen igen och jag åkte hem. Lite sugen att rida var jag faktiskt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0