Lite fakta om fälttävlan

Ja, om det någon gång blir så att Ariel och jag går en 90-klass fälttävlan, så kommer nedanstående information vara intressant.

Terrängbanan är 1400-1800 m lång. Vi måste hålla ett tempo på 480 m/min, vilket blir 28,8 km/h. Fort går det för lite fjording! En bana på 1400 m i 28,8 km/h tar 2 min och 55 sek att galoppera igenom och en bana på 1800 m i 28,8 km/h tar 3 min och 45 sek att galoppera igenom. Då skall man hinna hoppa också... 13-17 språng närmare bestämt.

Hindren kommer att vara 90 cm som högst, men då bör man komma ihåg att vi skall ha klarat av en LC dressyr och en hoppbana på max 95 cm och 10 språng...

Känner mig lite elak... Om Ariel istället tävlar som ponny (alltså inte med mig som ryttare) så blir siffrorna i P70 istället 800-1400 m, tempo på 420 m/min, dvs 25,2 km/h. Då tar banan från 1 min och 54 sek till 3 min och 20 sek. Höjden på hindren i terrängen är 70 cm, 10-13 språng och i banhoppningen är det 75 cm och 9 språng.

Är jag en elak matte som drömmer om att rida fälttävlan på min egna ponny...?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Inte är du elak. ;-) Du vill ju bara ha roligt med din häst. =D Och det ska du ha. Jag kan absolut inget om fälttävlan förutom det lilla jag läst i tidningar och sett på TV då det inte intresserar mig alls, men kan du inte få tävla utom tävlan i ponnyklasserna tills Ariel är stark nog att åtminstone testa en "vuxen" klass? Hon ÄR ju trots allt ponny till måttet och kan knappast hävda sig med halvblod/fullblod på 160-170 eller nåt. ;-) Kämpa på! Det är roligt att du har något mål att se fram mot.

2011-07-03 @ 09:09:20
Postat av: Hanna

Tycker inte heller det är elakt! Jag (22 år) tävlar hoppning och dressyr på mitt ponnysto, startar avd. B (bland unghästar) i hoppning, där är det ingen åldersgräns för ryttaren och ponnyn får vara vuxen! Rider utom tävlan i dressyr. Jag tycker inte att placeringen är det viktiga, utan att faktiskt få till en bra ritt man är nöjd med är minst lika roligt! :D

2011-07-03 @ 23:52:01
Postat av: Ellinor Karlström

Tack för era svar! Ariel kommer inte att gå utom tävlan i ponnyklasserna som fem- och sexåring, för att det blir så fruktansvärt dyrt då. Det kostar minst 1000 kr extra för en ponnylicens jämfört med en hästlicens, dessutom måste jag ta fälttävlanskortet två gånger fast det är samma häst... Att Ariel inte hävdar sig mot stora hästar är jag helt medveten om, men så är det ju ingen egentlig tävlingskarriär jag är ute efter, utan några starter per år i debutant.



Av samma anledning blir det inte heller några hopp- eller dressyrtävlingar mot andra ponnyer. Jag får helt enkelt träna massor och så får tränaren avgöra när vi är redo för en riktig tävling. ;-)

2011-07-04 @ 07:56:09
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Sophie

Det var jag som skrev det översta. Knepigt att namnet föll bort eller så har jag glömt plita dit det. :)

Vad skumt att det kostar så mycket mer för att tävla UTOM tävlan?! Där ser man. Nu är ju inte de "engelska" grenarna något jag sysslar med så det är intressant att höra hur det ligger till. Vi har liknande i western. Där måste man lösa medlemsskap i varje klubb du har för avsikt att tävla i, samt att hästen måste lösa WRAS, NRHA och AQHA licens. Plus att ryttaren måste göra detsamma! Annie har 2 licenser nu om jag inte minns fel samt att min syster, som är den som tävlar, har väl 3 eller 4. Och hon saknar ett par. Hästlicenserna är livstid medans ryttarlicens är/år. Hur funkar det inom dina grenar?



För att kommentera din sista mening. En bra tränare är guld värd, men det är nog bara du som verkligen kan avgöra om ni är klara för en tävling. Det är du som ska rida. Inte tränaren. <3

2011-07-07 @ 08:29:54
Postat av: Ellinor Karlström

Sophie: För att få tävla stor häst krävs det så småningom en hästlicens, som gäller hela hästens liv. För att få tävla ponny måste man dels ha mätintyg och dels ponnylicens. Mätintyget kostar MINST 1000 kr, eftersom mätmannen kostar 500 kr och bokning av plats på klinik 500 kr. Sedan tillkommer ju bensin, transporthyra, ledigt från jobbet... Ja, du förstår. :-S



Jag får inte tävla ponny då jag är över 18, men jag får rida utom tävlan de år Ariel är 5-6 år i fälttävlan och hela hennes liv i hoppning. Däremot får jag rida henne hur mycket jag vill och på vilken licens som helst i distansritt.



Så för min del blir det billigare att strunta i mätintyg och låta henne vara stor häst istället. Då får vi dessutom gå inom tävlan, även om jag egentligen inte tävlar för att vinna någonting.



Ryttarlicensen är också per år för oss. :-)



Med tränarens godkännande menade jag mest att jag och Ariel måste vara tillräckligt fysiskt färdiga för tävling innan vi ger oss iväg, sedan är det förstås min uppgift att avgöra om vi även är mentalt redo.

2011-07-07 @ 09:46:06
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Marika Lundh - Mikado Ridport

Mycket intressant att läsa ang. vilket tempo, språng som krävs för häst resp. ponny. Berätta gärna om Ditt allmäna träningsupplägg under 4 veckors tid tex. intervall, underlagsträning osv. Lycka till med ditt tävlande :)

2011-11-19 @ 07:54:39
URL: http://www.123minsida.se/mikado

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0