Om en månad...

14 augusti är det startfälttävlan hos Säfva. Om allt går vägen kommer Ariel och jag att vara med. Så spännande!

Först kommer vi att rida ett dressyrprogram, det är i alla gångarter med svårigheter som 20 meter volt i galopp (oj, måste vi galoppera i rätt galopp?), ökningar i både trav och galopp, de förhatliga serpentinbågarna samt ett par halter på diverse olika ställen.

Sedan skall vi hoppa en bana med 7-9 hinder, där maxhöjden är 60 cm. Om vi får mer fel än 20 så slutar vår dag där, annars är det visning vid hand följt av...

Terrängmomentet! 8-12 hinder längs en bana som är 800-1200 meter lång. Höjden är max 60 cm och farten är fri, även om jag lär vara lite för feg för att våga rejsa ordentligt.

Det jag egentligen fasar mest för är att köra transport, men någon gång måste vara den första och jag behöver en liten morot för att komma igång med träningen.

Heja oss!



Träningsupplägget fram till startfälttävlan blir intressant, nästa tisdag är det Centrerad ridning, sedan har vi en hoppträning veckan därpå, sedan tre dagars ridläger veckan därpå och så vila ända fram till startfälttävlan. Får se hur bra det går. ;-)


Kommentarer
Postat av: Sophie

Spännande! Ska hålla alla tummar och tår. Har du hoppat någon bana med henne tidigare? Kan ju vara kul att testa annars och se vad hon tycker om det. Hon lär bli genomtrött efter tävlingen, men mest mentalt skulle jag tro. Annie var helt slut efter sin första. Det var ju så mycket att se och uppleva! :-)

Vi ser fram emot alla rapporter från träningen och senare tävlingen. <3

2011-07-15 @ 08:14:34
Postat av: Ellinor Karlström

Tack för peppet! :-D Vi hoppade ju en liten bana på sex hinder i onsdags, det gick bra bara jag såg till att styra ordentligt...



Mentalt så lär hon bli trött ja, samtidigt så vet jag ju att hon tar det mesta med ro. I våras när vi både red till dressyrträningen, hade tuff dressyrträning på ny plats och red hem igen så var hon mycket piggare än jag tänkt mig. Får hon bara pusta någon minut emellan uppgifterna så blir hon som ny igen.



Sedan tar jag det här lite med en klackspark. Skulle hon på tävlingsplatsen kännas alldeles flippad så behöver vi inte tävla. Det kostar inte många kronor och Ariels väl och ve är viktigare för mig. Men det är klart jag hoppas att vi tar oss ända till terrängprovet!

2011-07-15 @ 13:15:31
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Monica

Vad roligt med en fälttävlan =). Själv har jag ju bara suttit och åkt på Orvar några gånger (han är ju också 4 år). Han slängde ju av mig ordentligt en gång förra sommaren och nu i sommar fick han panik just på den platsen och ville sticka. Annars är han jättesnäll. Hoppas att jag får tid/mod att rida in honom ordentligt snart. Lycka till med tävlingen. Ser fram emot massor med bilder.

2011-07-15 @ 15:00:57
URL: http://furstegarden.wordpress.com
Postat av: Ellinor Karlström

Jag hoppas så att du får både tid och massor med mod att rida Orvar snart, Monica. Jag har själv varit rädd för att rida i flera omgångar och det är inte skoj, för egentligen vill man ju rida...



Jag kommer att ha så roligt på tävlingen, oavsett vad resultatet blir och eftersom kompis M följer med så hoppas jag att det blir bildbomb efteråt. :-D

2011-07-20 @ 14:23:15
URL: http://habina.blogg.se/ariel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0