Galoppträning

Idag var det dressyrträning för F inbokat. Jag åkte till stallet lite tidigare för att hinna byta koppjärn i sadeln. Det gick smidigare än väntat, men en skruv har försvunnit från sadeln. Hm...

Sedan fick Ariel komma in, hon kom i galopp idag också. Sådant värmer verkligen mattehjärtat! Tog av henne munkorg och flughuva innan vi gick till stallet. Hon var lite smådammig, så det blev en ordentligt avborstning innan grejerna åkte på.

Skrittade fram i fårhagen, Ariel var lite fånig då det tillkommit ett par terränghinder där och det störde hennes ordningssinne. Men bara hon fick gå fram och kolla var hon lugn. Vi träffade på ett par harar också, men Ariel brydde sig inte när de skuttade iväg.

Skrittade och travade lite på ridbanan innan jag letade reda på F och sade att vi var uppvärmda. Hon skulle bara göra klart det hon höll på med, så vi red tillbaka till ridbanan och testade att fatta höger galopp. Blev ett par riktigt okej fattningar med avbrott innan kortsidan. Heja oss!

Sedan kom F och jag fick berätta lite vad vi gjort sedan i februari (hm, en hel del!) och vad jag tyckte fungerade bra nu. F var av den bestämda uppfattningen att det var dags att jobba med galoppen mer, så trots mina lama protester om att vi inte galopperat så mycket, så blev det galopp nästan hela passet. F är verkligen bra på att få en att göra sådant man tror att man inte kan...

Det blev galopp längs fyrkantsspåret och stor volt på kortsidan vid grinden. Jag kände mig mest som en vinglig passagerare som liksom bara hängde med. Fattningarna blev sådär, men med F:s hjälp började det faktiskt likna riktig ridning. Jag måste ha mer vikt i inner stigbygel, inte ytter som jag har för att jag tror att balansen blir bättre då. Jag måste lita på att Ariel faktiskt kan galoppera, bara jag sköter styrningen. Känns det igen från hoppningen? ;-)

Helt klart är vänster varv svårare än höger. F tyckte att Ariel slog om mer ofta i det varvet och eftersom det också är mitt svåra varv så har vi en rejäl utmaning framför oss. Men det skall gå, med en hel del träning...

På slutet av passet fick vi till ett par riktigt fina fattningar, sedan började vi bli väldigt trötta bägge två. Vi fick pusta lite i skritt innan det blev lite travövningar också. Ariel var så himla fin i traven. <3 F är en toppenbra instruktör, när Ariel blev lite för ivrig i traven fick jag instruktionen "spänn magen" och vips hade Ariel perfekt tempo igen.

Det var en väldigt svettig Ariel som blev avduschad och avskrittad vid hand. Vi har massor med jobb framför oss, men oh vad skoj det är! Framförallt måste jag komma igång med longering på riktigt, minst en dag per vecka behöver vi longera. Sedan behöver Ariel få upp flåset ännu mer, det är inget som distanssatsningen kräver än, men det behövs om vi skall orka med ordentliga dressyr- och hoppass. Slutligen måste jag få henne att sluta tvärnita efter avsaktning från galopp, det hänger ihop med att jag slutar rida när jag ber henne sakta av...

Imorgon blir det galopp på rakbanan med Maggie, så då får vi se om vi lärt oss något från idag. ;-)
Trackback
RSS 2.0