Hoppträning med beröm godkänt

Igår var jag väldigt hoppsugen, då jag tittat på när Hampus hoppat i två dagar. Men först åkte jag förbi posten och hämtade ut Ariels nya röda boots (ja, och lite annat också). De var urläckra!

I stallet blev det inspektion av nyfödda lilla fölis (Brännornas Mozart RP 167 - Maraschino RNF 71). Hon var så himla söt! Oh vad jag vill ha en fölunge efter Ariel! Men det får vänta, dels är det så skoj att träna just nu och dels måste jag ha en köpare innan, jag har inte möjlighet att hålla tre hästar...

Hämtade sedan in Ariel från hagen och provade bootsen på henne. De passade precis och var så fina! Sedan åkte resten av utrustningen på innan det var dags att bygga hinder.

Blev sex stycken bommar på ena kortsidan, ett koppelräck på den öppna delen av volten och en 5,5:a på en diagonal. Efter 5,5:an (kryss + oxer) gjorde vi i ordning så V kunde bygga upp ytterligare ett hinder.

Det var lite manfall på ekipagen innan vi kom igång, ett ekipage hade tänkt vara med, men då sadeln de nyss köpt inte passade fick de stå över. Ett annat ekipage fick inte in hästen i transporten, så det slutade med att jag och Ariel fick hoppträna med D och hennes Nora, de tävlar hoppning på riktigt... Lite olika nivå kan man lugnt säga, men V är ändå bra på att variera så träningen blir givande.

Vi började med att skritta fram hästarna en stund, sedan fick vi skritta över bommarna och trava resten av ridbanan för att få igång dem. När det kändes bra blev det även bommar i trav, Ariel var så duktig! Som alltid handlar det bara om hur jag styr, gör jag rätt så fixar hon uppgiften utan problem.

Sedan fick vi galoppera på böjt spår över tre galoppbommar. Ursvårt för oss då vi fortfarande är lite fåniga med galoppen. V lotsade oss på ett bra sätt igenom övningen, så visst blev det galopp över bommarna utan några egentliga problem. Ja, bortsett från att vi galopperade förvänd galopp i vänster varv. ;-) Mer galoppträning behövs!

Därefter blev det trav mot koppelräcket och galopp på volten efteråt. Det var inte det lättaste! Jag och Ariel är inte riktigt samstämda när det gäller vändande hjälper. Flera gånger var vi på väg åt olika håll, varav två gånger höll jag på att ramla av. Andra gången var jag framme vid Ariels öron och hälsade på, men lyckades på något mirakulöst kravla mig tillbaka i sadeln. V var imponerad och tyckte att jag hade bra balans, själv tycker jag väl att det är bättre att ha så pass bra balans att man inte ens hamnar på hästens hals. ;-)

Givetvis gjorde vi övningen bättre i höger varv än i vänster, men på slutet gick det faktiskt riktigt hyfsat i vänster också. Bara jag kommer ihåg ytterskänkeln...

Vi fick avsluta med att hoppa 5,5:an, första gången så var andra hindret ett koppelräck och vi kände oss för lite bara, sedan blev det en oxer. Ariel skötte det hela utmärkt, så V ägnade sig åt min sits. Jag sitter bra med överlivet, men när Ariel hoppar vill jag gärna fladdra iväg med skänklarna. Fick lite tips och vips så fick jag till en ruskigt härlig känsla i serien. V var också väldigt nöjd, så vi avslutade där. Ariel hade skött sig fantastiskt bra och verkligen visat vilken duktig hopphäst hon är.

Hon hoppar allt jag styr henne på och försöker alltid lösa uppgifterna på bästa sätt. Jag tror att hon kan bli en riktigt duktig hopphäst, bara piloten där uppe får lite ordning på saker och ting också. Som skänklar och vikt... ;-)

Inget fotande igår, men jag slänger in en bonusbild från Helgum istället. :-D



Nu får Ariel vila några dagar, men jag måste hinna med ett utepass på söndag, för på onsdag är det hoppning igen...
Trackback
RSS 2.0