Kanonpass

Dagens ridpass kan inte beskrivas som något annat än ett kanonpass. Ariel hade pulsmätaren på sig och vi försökte hålla oss under 131 spm hela tiden. Det blev blandat travpass och skrittklättring, Ariel var taggad och ville mera hela tiden. Men för en gångs skull höll hon sig lugn och balanserad i nedförsbackarna. Äntligen har det börjat lossna där, hon har fått den styrka och balans som behövs (och jag har lärt mig balansera henne bättre).

Bästa kvittot var när pulsen började sjunka på hemväg. Efter tjugo minuter var hon nere på 72 spm och när jag suttit av och lossat nosgrimman larmade klockan att pulsen var under 60 spm. Jag som varit lite nere senaste dagarna och känt det som om vi aldrig skulle klara pulsgränserna på tävling. Ariel visade nu att det enda som behövs är lite träning och en genomtänkt plan för hur vi varvar ned vid veterinärkontrollerna.

Vi missade regnet också, det kom efteråt när Ariel redan var i hagen. Innan dess hade hon blivit avsvampad och stretchad.

Fast det känns ändå som jag skulle kunna göra mer... Jag skulle kunna ta av utrustningen, kolla hovarna, kolla pulsen med stetoskop, bjuda henne vatten (saltvatten i vit hink, vanligt vatten i blå hink), kolla pulsen igen, trava upp för låtsasdomare och först därefter svampa av (ljummet vatten i röd hink) och stretcha. Tänk att man alltid har det där gnagande samvetet hängandes över en...

Kommentarer
Postat av: Sophie

Alltså Ellinor.. Du är verkligen inte nådig mot dig själv..! Vad du än gör så säger ditt samvete att du borde göra mer eller något annat. Jag tycker faktiskt jättesynd om dig. Du gör ett gott arbete med Ariel och du är en bra hästägare som är så omtänksam och du har alltid henne i första rummet. I ärlighetens namn så är hon en häst och hon är säkert mer robust och tålig än vad du tror och NÖJD med det hon redan har och får. <3

Var inte så hård mot dig själv, du har redan en fin häst och inte blir hon sämre av att du inte gör exakt allt på "rätt" sätt. Heh, vem säger att ett annat sätt är mer rätt? Ta hand om dig nu på din semester och ha ROLIGT och tänk inte så mycket på vad som är rätt och fel. Ariel måste inte göra rätt hela tiden. Skulle hon sticka med dig i galoppen, ta det som en erfarenhet och skratta åt det efteråt. Ariel hade säkert roligt under tiden! Busa med matte står högt på listan och då borde det stå högt på mattes lista att bara njuta av sin lilla raring. kram!!!!!

2011-05-16 @ 09:08:30
Postat av: Ellinor Karlström

Jo men man kan ju alltid bli bättre... Fast ha roligt tänker jag ha från och med imorgon, speciellt med tanke på dagens pass...

2011-05-16 @ 19:08:19
URL: http://habina.blogg.se/ariel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0