Träningsplan för nästa år!

Jag har haft en hel del grubblerier kring träningen nästa år. Då är det ju dags att börja träna på tävling, det vill säga ge oss ut på Prova På och Clear Round. Men hur jag skall träna då, när sträckorna kan bli uppåt 5 mil, det har jag inte riktigt fått ordning på.

Vissa säger massor med skritt, andra säger massor med trav, ytterligare andra säger galopp. Jag blir mest snurrig i huvudet och får det inte att gå ihop.

Men på väg hem från tåget idag såg jag plötsligt allt i ett nytt ljus. Först och främst, veckoplanering måste gälla:

Tis/ons. Ridbaneträning (dvs hopp- eller dressyrträning) alternativt galopp i backe.
Fre. Lågpulsträning.
Sön. Skritt.

Lågpulsträningen och skritten skall vara lika lång sträcka, men blir därmed automatiskt under olika lång tid. Vidare bestäms maxsträckan av hur lång den kommande ritten är, halva tävlingsdistansen måste klaras av på träning. Det vill säga, en PP20 ger 10 km träningssträcka och en CR50 ger 25 km träningssträcka.

Slutsatsen blir att jag måste vänja mig vid att rida med pannlampa, för ridning i mörker kommer det bli en hel del av...

Stegring av träningen gör vi med hjälp av Stillings träningsformel (någon gång skall jag väl ha nytta av boken). Det vill säga, 3-5:1 i vardagsträningen och 2:1 inför tävling.

Därmed får vi en träningsfrekvens på tre pass per vecka, där ett pass har högre träningsmängd och ett pass har högre träningsintensitet.

Nu skall jag bara pussla in det hela i min kalender också... Kan det inte vara 22 oktober snart så vi får tävlingsterminen för 2012?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Min vet, som behändigt nog råkar vara FEI-veterinär i distans uttryckte det såhär, känns rimligt och logiskt även om det knappast behöver följas slaviskt VARJE vecka kanske:



"Inom distansen räknar man att man ska rida lika många kilometer i veckan som man planerar tävla. Alltså 8 mil träning i veckan, så kan man tävla 80 km."

2011-09-29 @ 19:09:18
Postat av: Alexandra

Samt, glömde ta med det:



"De flesta hästarna - även otränade - klarar distanser upp till 30 km utan problem." (Då givetvis om man tar det lugnt, min kommentar)

2011-09-29 @ 19:10:20
Postat av: Ellinor Karlström

Haha, så roligt att vara överens med en FEI-veterinär. :-D Men sedan får vi ju se hur det blir i praktiken också. ;-)



Skönt även det där med 30 km, jag har lite ångest över att Hampus är för otränad på lördag. :-S

2011-09-29 @ 20:49:44
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Alexandra

Jo, jag var också lite nöjd med att ha 'fattat rätt' ang att man ska ha ridit samma kilometer/v som man ska tävla, och inte nödvändigtvis behövt rida just t ex 8 mil i ett sträck flera ggr för att kunna tävla det.



Nyfiken fråga, vad menas med:

Stegring av träningen gör vi med hjälp av Stillings träningsformel (någon gång skall jag väl ha nytta av boken). Det vill säga, 3-5:1 i vardagsträningen och 2:1 inför tävling.



2011-09-30 @ 18:12:33
Postat av: Ellinor Karlström

Stegring = ökning. 3-5:1 betyder 3-5 veckors ökning följt av 1 veckas träning på första eller andra veckans nivå. 2:1 betyder 2 veckors ökning följt av 1 veckas träning på första veckans nivå.

2011-10-02 @ 08:14:36
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Alexandra

Ah, då fattar jag, och har hört det förr fast i 'förenklad' form, att var 4:e vecka ska vara en lugnare vecka.

2011-10-02 @ 17:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0