Hopprekord och markkänning

Igår kom jag till stallet riktigt tidigt, vilket var tur... Ariel hade roat sig i spöregnet med att rulla sig, så hon var helt nedkletad med blöt lera över hela kroppen. Jag såg ingen annan lösning än att spola av hela hästen... Ariel var inte förtjust i min tortyr, men stod ändå stilla medan jag spolade av henne och försökte dra av så mycket vatten som möjligt. Tog på henne fleecetäcke och lät henne stå och torka.

Jag hann mocka och fixa foder innan det var dags att göra i ordning Ariel till hoppningen. Hon hade hunnit torka rätt okej under fleecetäcket, även om hon fortfarande vara lerig på halsen. ;-)

Vi skrittade fram i tio minuter, Ariel var rejält taggad och ville bara fram, fram, fram. Sedan värmde vi upp på ridbanan, med lite allmänt planlös ridning i trav (...) och några galoppfattningar. Ariel ville inte fatta vänster galopp, så det tog ett tag innan vi äntligen fick till galoppen så vi kunde skritta igen.

Första övningen var att trava över 7-8 bommar på medellinjen. Vi skulle vända till vänster och höger vid kortsidan varannan gång, så vi varierade svängarna. När traven fungerade bra fick vi efter svängen fatta omväxlande höger och vänster galopp beroende på varv.

Ariel fattade klockrent både höger och vänster och höll galoppen genom svängen. Jag blev så imponerad. :-) Sedan vände vi på övningen, så det istället blev en snävare sväng in till bomserien, trav genom serien och sedan galoppfattning och rakt fram hela medellinjen. Avbrott till trav innan kortsidan och sedan mjuk sväng åt höger eller vänster.

Jag skulle bestämma mig för att fatta en viss galopp, men om Ariel fattade fel galopp skulle jag inte göra någon affär av det utan bara rida vidare rakt fram. Det resulterade i helt korrekta galopper hela tiden. Sjukt imponerad av henne! När jag sköter mig sköter hon sig. ;-)

Sedan gjorde vi om det hela lite, genom att vi efter travbommarna fattade galopp och istället styrde på ett koppelräck. Tanken var att man skulle fatta höger galopp, hoppa hindret och sedan skulle hästen landa i vänster galopp och galoppera vidare genom kortsidan. Vilket stjärnan Ariel förstås gjorde. :-D

Lite vingel blev det, jag var tvungen att fokusera 100 % på vart vi skulle rida (dvs rak blick, rak kropp) annars började Ariel småvingla. Fascinerande hur oerhört känslig hon är på min sits.

Sedan bytte vi linje, så vi fattade vänster galopp, hoppade en oxer och bytte sedan till höger galopp och genom kortsidan. Ariel hoppade så stort på oxern, jag satt löst två gånger och tredje gången for jag i backen efter hindret... Jag får inget stöd från sadeln och i och med att Ariel hoppar så genom ryggen så får jag en smäll av bakvalvet så jag tappar ännu mer balansen. :-S

Ingen skada skedd dock, förutom att jag blev blötare än jag var innan (fast det spöregnade hela passet) och ganska lerig. Ariel blev mest förvånad att matte försvann helt plötsligt. Upp igen och i samråd med V hoppade vi koppelräcket en gång till och nöjde oss sedan.

Vi skrittade av i tio minuter, Ariel var mycket nöjd. Jag var också nöjd, men nu blir det till att hoppa i wintec-sadeln tills jag har råd att köpa en hoppsadel. För bomlösa fungerar helt klart vid markarbete, men inte när Ariel hoppar.

När jag tagit av Ariel all utrustning fick hon återvända till boxen och vila sig. Jag hjälpte till att bygga bort banan och passade på att mäta oxern. 60 cm var den, så nu har vi hoppat högre än någonsin. :-D Ariel hoppar i och för sig ännu högre än så, men det får man ju inte räkna med. ;-)

Det finns en liten filmsnutt som snälla T filmat, men den dyker upp till helgen först. Måste redigera bort ett tjut ifrån ryttaren. :-P

Trackback
RSS 2.0