Dressyrhäst?

Idag hade jag egentligen tänkt att låta Ariel vila, men så fick jag en sådan lust att rida henne på banan. Pratade med E som peppade och tyckte att jag visst skulle rida! Så jag hämtade en väldigt genomrullad Ariel från hagen. Hon hade lera precis överallt... Jag visade upp henne för E och påpekade att jag ju kunde longera henne, så behövde jag bara sanera huvudet. Men E påstod att jag hade gott om tid på mig och självklart skulle rida. Hm... Förvisso har jag semester, men jag hade gärna sluppit lera överallt. Band upp Ariel och började borsta bort leran, varvid E åkte hem. ;-)
 
Det tog ett bra tag innan Ariel var helt ren, men som tur var så var ju all lera torr. Kratsade sedan hovarna innan bomlösa sadeln åkte på. Velade lite, men eftersom jag tänkt rida dressyr så fick det bli dressyrtränset också. Ariel verkade nöjd med valet.
 
Satt upp och skrittade iväg längs grusvägen. Jobbade med att hon skulle gå på ordentligt i skritten, vilket gick sådär. Hon stod emot skänkeln en del och det är inte okej! När vi skrittat fram blev det joggtrav tillbaka till stallet, tyckte hon travade på bra och dessutom i form då och då. Heja! Vi gjorde även ett par galoppfattningar och galoppen kändes lika skräpig som dagen innan.
 
Inne på banan skrittade jag ett varv först, innan vi kom fram i trav. Ariel gick i form i princip hela tiden, jag blev så imponerad av henne. Vi gjorde serpentiner med övergång till skritt på medellinjen, travvolter och även en del galoppfattningar. Vi klarade faktiskt en hel kortsida i höger galopp, så stolt över henne!
 
Ariel lyssnade superbra hela tiden, så bra att jag tappade fokus på vad vi egentligen skulle göra. Hon gjorde ju allt jag bad henne om så himla bra! Efter några riktigt fina travvolter skrittade vi av längs grusvägen igen.
 
Jag har kikat i historiken i bloggen och pinsamt nog har vi inte ridit dressyr på banan sedan 9 mars och vi har inte ridit dressyrträning sedan 20 februari. Nu måste det bli skärpning på dressyrfronten! I och för sig har ju F tömkört Ariel en del under våren, men det är ju inte samma sak som att jag lär mig rida...
 
Tillbaka i stallet var Ariel nöjd men svettig. Jag tog av utrustningen och spolade sedan av henne med ljummet vatten. Hon njöt av duschen, även om hon blev lite fundersam när jag svampade av henne med linimentschampo. Sedan drog jag bort så mycket vatten som möjligt och lade på fleecetäcke. Kratsade hovarna och gav henne kraftfoder, sedan fick hon även regntäcke på sig och fick gå ut i hagen igen.
 
Efter några timmar tog jag av henne täckena, då hade hon nästan torkat. Känns okej att göra så framöver, för nu blir det mer ridning i vinter! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0