Fascinerande lyhörd på lina

I torsdags tog jag med Ariel till ridbanan för longering. Inspirerad av dressyrträningen jag ridit dagen innan på Hampus, så var det övergångar och tempoväxlingar som var fokus. Visst brukar jag göra mycket övergångar när jag longerar, men det där med tempoväxlingar är så lätt att glömma bort...
 
Började med övergångarna, där jag försökte att byta gångart minst tre gånger per varv. Hon har inte styrkan att fatta galopp från skritt, så det struntade jag i. Däremot blev det mycket övergångar trav-galopp-trav, ibland bjöd hon upp i galopp utan kommando och då fick hon galoppera några språng ändå. Jag vill inte bromsa henne när hon äntligen börjar bli positiv till galoppen.
 
Sedan testade jag tempoväxlingar i skritt och trav. Vilka nyansskillnader hon har! Jag trodde verkligen inte det var sådan variation mellan långsamt och riktigt snabbt tempo, men det är massor som skiljer. Himla roligt att se! Det var också väldigt fascinerande hur lyhörd hon var för min röst, det var inga stora hjälper som behövdes varken med pisk eller lina för att justera något, utan många gånger räckte det med ett kort röstkommando. <3
 
Ariel var så lugn och glad efter träningen, hon gäspade några gånger och det märktes att hon var mycket mer tillfreds med longeringen än tömkörningen. Så den fortsätter vi med. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0