Tempoväxlingar och långsam galopp

Igår var det dressyrträning igen. Började med att skritta fram ute på grusvägen. Sedan hann vi jogga något varv på volten i trav innan P satte oss i arbete. 
 
Lättridning trav på volten och när hon jobbade bra så skulle vi göra mindre volter i volten. Fy vad jag tycker att det är svårt! Att få till lika stora "halvor" av volten och att få Ariel att komma ut på samma ställe som vi började volten på... Fick traggla en del i bägge varven innan P var nöjd. 
 
Sedan blev det tempoväxlingar i trav och då blev det nedsittning trav. Ariel ville inte ta sidförande skänkel, utan låtsades att det betydde öka traven. P tipsade om att det var bättre att låta henne öka traven då, men ändå se till att hon flyttade åt sidan, innan jag bromsade traven. På så vi lär hon sig att hon måste flytta åt sidan, hon kan inte komma undan med snabbare tempo.
 
Ibland när hon kortade traven mycket, fick hon gå ned i skritt några steg. Andra gånger varierade vi genom att hon fick öka traven. Jag känner att jag behöver träna mycket mer på finliret i tempoväxlingarna, märker att min sits påverkar väldigt mycket, men det är inte alltid jag är tillräckligt fokuserad för att få till det. Ariel blev i alla fall väldigt fin av arbetet.
 
Ur den korta traven skulle vi sedan fatta galopp. En galopp som (i bägge varven) nästan blev lite fyrtaktig, då den var så pass långsam. P var nöjd, vi skulle inte bry oss om takten ännu, utan det viktiga var att hon faktiskt galopperade lugnt, utan att jag behövde tänka "busgalopp". Fick faktiskt till några språng i höger varv där hon började tänka lite rätt med kroppen, så härlig känsla! Överlag kändes galoppen enklare igår, vi har kommt många steg framåt där!
 
Sedan avslutade vi med att jag fick jogga henne lång och låg, fick en aha-upplevelse när jag insåg betydelsen av att jag "leker" med bettet när hon går lång och låg, då stannar hon kvar i rätt position och jag behöver inte börja om med jobbet hela tiden.
 
Skrittade av en mycket nöjd häst, så nu kör vi vidare full fart framåt! Kommande veckor blir det både dressyrträningar och hoppning. Rolig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0