Min vackra flicka!

I lördags klev jag upp tidigt och promenerade Ariel. Hon tycker inte om att stå på box egentligen och när hon är van vid att gå i hage dygnet runt vill jag gärna röra på henne så mycket jag hinner. Det var en magisk morgon med dimma över hela området. Ariel fick beta, så hon var väldigt nöjd. 
 
 
Gjorde i ordning henne innan jag gick och åt frukost. Sedan tog jag på alla grejerna och så skrittade vi fram längs grusvägen. Ariel var lite på tårna, men ändå mycket lugnare än jag förberett mig på, speciellt med tanke på att hon stått på box hela natten. 
 
Sedan bytte jag om med Ariel bredvid mig, Det är sådana gånger jag blir lite extra glad över min häst. Hon stod lugnt vid bilen och sov, medan jag drog av överdragskläderna, tog på ridskor, shortchaps och kavaj. Sedan gick jag med pallen i vänster hand och Ariel i höger in i ridhuset. Satte upp där inne och sedan red vi fram i alla gångarter. Det var helt underbart att rida i ridhus igen, skulle inte tacka nej till ett eget. ;-) Ariel fick förstås syn på den enormt vackra hästen i spegeln och skulle hälsa. Hehe...
 
När vi ridit fram en stund frågade funktionärerna om det var okej att de testade ljudet. Perfekt träningstillfälle! Ariel gick lugnt omkring i ridhuset medan det knäppte och smällde från högtalarna och så småningom började en person prata. Inga bekymmer för Ariel. ;-)
 
När vi ridit en stund i alla gångarter och Ariel bara blev finare och finare, så kom domaren fram och tyckte att vi kunde börja. Så jag fick sitta av och visa att jag kunde sitta upp igen. Domaren erbjöd sig att hålla Ariel medan jag satt upp, men är det någonting hon verkligen är stensäker på så är det att stå stilla vid uppsittning. :-D Sedan fick vi visa upp skritt och trav ett halvt varv i vardera varv och så galoppen ett varv i bägge varven. I höger galopp bröt hon av ett par gånger, men vänster galopp höll hon hela tiden. Dock red vi på en mindre del av ridhuset, skulle tippa på kanske 30 x 15 meter. När vi var klara fick jag lite tips från domaren, att jag skulle jobba med galoppen (nä, det har vi aldrig hört förut...) men att hon var fin i skritt och trav. Godkänt ridprov!
 
Vi skyndade oss tillbaka till stallet där jag tog av sadeln och hämtade passet. Sedan blev det inmätning där Ariel fick måtten 142,5-182-21. Ariel stod som ett ljus hela mätningen, duktig flicka! Sedan fick vi pusta lite i boxen, då vi inte skulle in på visning på ett tag. Jag passade på att byta om till visningskläderna och att spraya Ariel med glansspray samt frisera lite längs käklinjen. Måste ju framhäva hennes vackra huvud ännu mer. <3
 
Ariel blev dock ganska rastlös av att stå på box, det var tydligt att hon kände av att något mer skulle hända. Så ganska snart gick vi istället iväg och väntade utanför ridhuset, då var hon lugnare och kunde stå och sova. När treåringarna gick in för visning ställde vi oss precis utanför ingången, där det även stod en våg. Hm... Kunde förstås inte låta bli att ställa henne där och kunde konstatera att hon just nu väger 450 kg. I mina ögon är det 50 kg för mycket, så det är bra att veta att hennes matchvikt faktiskt är 400 kg. Ariel tyckte det var intressant med vågen, nästan som att gå upp på en bro. 
 
Sedan var det då äntligen vår tur. Fy vad det pirrade i magen! Ställde upp Ariel som stod stilla, till skillnad från treårspremieringen hörde jag inte ett ljud av vad domaren sade. Fick skritta två långsidor och trava två långsidor. Tyckte att jag fick till det ganska bra, jag höll mig vid Ariels bog och det kändes mycket bättre än när vi tränat. Sedan ville domaren se en långsida skritt och en långsida trav igen, därefter var det dags för uppställning igen och kritik. 
 
Godkänt ridprov hade vi ju, så jag visste att hon skulle få sitt AB. Men vilka poäng skulle det bli? Bättre eller sämre än treårspremieringen? Var lite nervös att jag skulle misslyckats med att förvalta min fina häst. 
 
 
Men jag hade inte behövt oroa mig! Förvisso en åtta på typen istället för en nia, men istället fick hon en nia på skritten och en åtta på traven! Kritiken var också helt outstanding, som jag sade till P när hon läst kritiken, nu måste jag bara lära mig att rida hennes gångarter också. ;-)
 
 
Ariel verkade lättad att allt var över, hon fick stå i boxen medan jag packade klart allt i bilen och sedan på skötselplatsen medan jag mockade ur boxen. Sedan lastade jag en lite motvillig häst som tyckte att vi ju redan åkt så mycket transport. ;-) Men efter att hon stått på rampen några minuter gav hon upp och gick in. 
 
Resan hem gick lite snabbare än dit, inte tidsmässigt, men mentalt. Underbara, fantastiska häst! Som jag drömt om det här, ända sedan hon var ett litet föl. I och med detta har vi dessutom klarat alla våra mål för 2014, så nu får jag fundera på om jag bara skall njuta eller om jag skall sätta upp något nytt mål. 
 
Kollade till henne efter två timmar och då märktes det hur trött hon var. Kunde stoppa in en bit morot i munnen på henne utan att hon tuggade, för hon var för trött för att inse vad jag gjorde. ;-) 
 
Hemma igen blev det avlastning och ut i hage direkt, eftersom hon varit så nervös och bajsat väldigt löst, så ville jag att hon skulle få i sig så mycket vatten som möjligt direkt. Därför fick hon gå några timmar i en obetad hage, så hon kunde äta ordentligt med gräs. 
 
 
Åkte ut på kvällen och släppte in henne med sina kompisar igen, sedan tempade jag henne för att vara säker att allt var okej. Vilket det förstås var. Men nojjmatte blir lite extra nojjig när hennes fina häst varit så duktig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0