Suveräna fattningar

Igår åkte Ariel och jag till Nyland för hoppträning. Ariel hade bråttom uppför rampen, så jag hoppas att hon äntligen börjat förstå att vi bara åker på roligheter. Framme i Nyland var vi förstås ute i alldeles för god tid, så hon fick beta en stund innan jag gjorde i ordning henne. 
 
Vi byggde upp banan samtidigt som hästarna fick skritta igång avsuttet. Det var fyra krysshinder (sockerbitar) strax innanför långsidan, första och sista lite sneda så man kom på en bra linje ur hörnen, de två i mitten stod rakt med ett galoppsprång emellan. Sedan byggde vi även upp ett koppelräck och en oxer på diagonaler bredvid alla krysshinder. 
 
Vi fick börja med att värma upp över fyra travbommar, med övergång mellan skritt-trav före och efter hindren. Ariel var helt fokuserad på mig, så jag fick vara noga med att vara precis i min hjälpgivning. När hon är så fokuserad krävs det inte mycket för att få en tempoväxling eller övergång. <3 På bortre långsidan fick vi göra vad vi ville, så vi varierade mellan tempoväxlingar och skänkelvikning. Det kändes så bra!
 
Sedan gjordes bommarna om till två galoppbommar, vi skulle variera att sitta i sadeln eller stå i lätt sits över. Så fort jag stod upp blev Ariel för ivrig och fick för stora galoppsprång, så jag fick sitta i sadeln varje gång för att kunna dämpa henne lite. Det var första gången jag verkligen kände att hon hade ett register i galoppen, att hon kan länga och korta sig utan att bryta av till trav. <3 På borte långsidan gjorde vi en övergång mellan trav och galopp, vi fick egentligen göra vad vi ville, men det är det som Ariel och jag behöver träna på. 
 
Efter träningen med S så tänkte jag extra på att lätta i ytterhanden när jag fattar galopp, resultatet blev att Ariel gjorde stora, fina och väl undersatta fattningar varje gång! Så imponerad över min duktiga häst, som egentligen kan, bara jag ger henne rätt förutsättningar. 
 
Vi fortsatte galoppövningen med att göra om galoppbommarna till kryss, men med samma övning i övrigt. Sedan fortsatte vi med att lägga in de andra två kryssen, så man vände in på en båge innanför ridbanan och hoppade alla fyra. Ariel var så himla duktig! Jag måste bara tänka på vad jag gör i sadeln, rida hela tiden och visa henne vart hon skall. Första gången vi hoppade alla fyra så bjöd hon på oxern bredvid sista krysset istället, hon är verkligen en hindersökande missil. :-D
 
När slingan med kryssen satt bra, så fick vi lägga till oxern. Då skulle vi först hoppa oxern och sedan slingan i vänster varv. Inga problem, tyckte Ariel, förutom att hon hade lite svårt med galoppen efter oxern. Hon landade i fel galopp och orkade sedan inte byta i bak. Det är något vi behöver träna på framöver, jag lät henne sakta av till trav och fatta ny galopp, men jag skall våga sitta kvar och driva istället, så hon så småningom blir så stark att hon kan byta i bak också. 
 
Sedan hoppade vi koppelräcket följt av slingan i höger varv. Det var förstås lite lättare för Ariel och hon gjorde det så bra! :-)
 
Vi avslutade med att sätta ihop allt till en bana, med totalt nio språng. Då tog vi slingan i vänster varv först, men istället för att hoppa fjärde krysset så vände vi på en volt i höger varv runt krysset, hoppade oxern, galopperade genom kortsidan och hoppade koppelräcket. Ariel blev lite taggad av att få hoppa så många hinder, så när vi tappade balansen, jag längde ut tyglarna för mycket och Ariel ökade tempot mot de sista kryssen, så fick vi hoppa om hela banan en gång till, lite mer städat. Inte mig emot. ;-)
 
Det är så förbaskat roligt att hoppa nu, jag litar på Ariel och jag märker att min gamla ringrostighet/rädsla/osäkerhet för hoppning har försvunnit. Jag vill bara prova mer och mer roliga övningar. :-D Koppelräcket låg på 60 cm på slutet, men det kändes absolut inte högt. Så 70 cm på fälttävlanslägret känns inte lika otäckt längre. Jag tror att vi kommer ha grymt roligt på terrängbanan. :-D
 
Joggade av hästarna och sedan fick de bli avskrittade avsuttet medan vi tog bort allt hindermaterial. Ariel gick sedan raka vägen in i transporten igen och vi kunde åka hemåt. Hemma blev det rullning som vanligt, hon var både svettig och blöt då hon fått jobba rätt ordentligt i duggregn. :-)
 
Förhoppningsvis blir det hoppträning även nästa onsdag. Jag längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0