Bättre än väntat

Egentligen skulle vi varit på dressyrträning både idag och imorgon. Men tränaren blev tyvärr sjuk, så jag fick tänka om med mina planer. Åkte till Nyland idag istället, för lite programridning. 
 
Började med att skritta fram ute. Först på lång tygel, sedan med halter, ställa i nacken och skänkelvikning. Jag tyckte att jag fick enormt bra respons redan i början av skritten, hon var verkligen med mig idag! <3
 
Inne på ridbanan joggade vi igång oss i trav, först ett par varv runt fyrkantsspåret och sedan några serpentiner. Därefter gjorde jag den underbara voltövningen som jag inte gjort på länge. Man rider på stora mittvolten och där man går ut på spåret gör man en mindre volt i volten och på de öppna delarna av volten gör man en mindre volt utåt. Så på ett varv blir det två små volter åt vänster och två små volter åt höger, oavsett vilket varv man är i på stora volten. 
 
Jag har glömt hur grymt fin Ariel blir av den övningen. Nu red jag lätt, så jag fick hålla lite koll på sittbenen, men Ariel blev mjuk, smidig och fokuserad. Bättre när hon gick i stora vänstervolten än i stora högervolten, då tror jag det började bli lite jobbigt (kanske krävde jag mer form?) och hon protesterade lite smått. Inte några stora grejer, men så pass att jag önskade att jag hade P som kunde säga vad som hände. 
 
Skrittpaus sedan (ja, pausade lite även mellan varvbytena) innan vi gav oss på galoppen. Var lite nervös men det hade jag inte behövt vara. VI KAN JU! Nä, hon går inte i form. Bitvis går hon fortfarande lite utåtställd. Men vi håller voltspåret, hon håller galoppen och jag kan sitta i sadeln! :-D Känns så sjukt härligt och roligt! Jag är övertygad om att det andra kommer att komma med tiden också, bara vi fortsätter och nöter. Berömde massor och Ariel var mycket nöjd med sig själv.
 
Skrittpaus igen innan vi red igenom LC:1. Fokus var mest på att känna på vägarna igen och att peppa Ariel. Jag vet inte vad jag gör, men så fort det blir programridning tappar hon tempo och blir tung i handen. :-( Vi genomförde i alla fall programmet helt okej, MYCKET bättre än på tävlingen. Så det kändes skönt.
 
Sedan satt jag av och ändrade om bokstäver + bommar så det blev en 20x60-bana istället. Har ju inte ridit program på en sådan sedan förra hösten. Satt upp igen och red igenom LB:2. Vilken skillnad det blir med stor bana! Man ryms liksom lite bättre med allt. ;-) Hörnen tycker jag fortfarande kommer lite plötsligt i vissa moment, så där måste jag bli mycket, mycket snabbare med mina hjälper. 
 
Till min förvåning tände Ariel till vid ett moment, resten av programmet var hon ungefär lika intresserad som i LC:1. Men just mellangalopp på diagonalen var tydligen skitkul! :-D Jag tyckte också det var en härlig känsla att bara kunna lägga om benen och känna hur hon trycker till med bakdelen. Sedan om det verkligen är mellangalopp eller bara lite längre arbetsgalopp låter jag vara osagt. Vi var nöjda i alla fall. ;-)
 
Programmet gick över förväntan. Var nästan ett år sedan jag red det sist och det kändes mycket enklare. Nä, vi gör det säkert inte godkänt, men genomför hon det som idag på tävling har jag verkligen ingenting att klaga över. Superduktig häst!
 
Skrittade av avsuttet medan jag plockade undan bommar och flyttade tillbaka bokstäver. Det blev en hel del gäspningar från Ariel. ;-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är imponerad av dig som lär dig de där mönstren! Jag tyckte att det var jättesvårt och när jag väl red på klubbtävlingen kändes ridvägarna så långa att jag hann börja fundera på vart jag skulle sedan. Å andra sidan är det väl så att man alltid vet vad man ska rida när man anmäler sig till tävling så att man verkligen kan träna in mönstret?

Blir du som jag lite passiv i ridningen när det är "tävling"? Det blev jag igår och kom sist :-) På något sätt tror jag liksom att hästen ska fixa allting själv och då blir det ju ingenting av någonting.

Svar: Jag pluggar programmet massor med gånger, rider det både på papperet och i mitt vardagsrum, samt så ofta jag kan med Ariel. Så därför tror jag det sitter så bra som det gör. :-) Men jag vet ju ofta en månad innan vilket program jag kommer rida och efter torsdagens tävling blir det bara LB:2 resten av året, då är det ju enklare med träningen. ;-)
Jag tror absolut jag kan bli lite passiv utan att vara medveten om det. Tränade för en dressyrdomare som förklarade att man måste ha hundra protokoll från tävling innan man egentligen kan börja tävla på riktigt. Det kändes rätt bra att höra. :-D Hittills har jag fyra protokoll med Ariel och ett med Hampus, samt tre från när jag tog ryttarmärkena. Så det är några kvar...
Ariel 3525

2015-08-02 @ 10:19:26
URL: http://emmashasteri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0