Galoppjobb med pulsmätare är roligt!

Igår kom vi äntligen iväg till elljusspåret som finns några km bort. Jag har pratat med idrottsföreningen som håller till där och vi får rida på spåret så länge jag är medlem. :-) Så jag löste medlemsskap i maj och det tog tre månader innan vi kom dit. ;-)
 
Ariel var rätt så mycket på tårna. Hon hade ett rejält driv i skritten och ännu mer blev det i traven. Men jag lät henne jogga igång sig ordentligt, så länge hon höll balansen. Red med pulsmätare och det är alltid lite extra skoj. I första branta uppförsbacken flåsade Ariel rätt så mycket, så jag tänkte att nu måste hon ha hög puls. Haha, 137 spm visade pulsmätaren. ;-)
 
Efter första varvet med blandat skritt och trav kändes hon tillräckligt uppvärmd för lite galopp. Blev snabb galopp uppför första branta backen och en puls på 206 spm. Heja!
 
Sedan tog det lång tid (upplevde jag) innan hon var nere under 100 spm. Skrittade tills hon var nere i puls, men då jag inte hade någon klocka så var det svårt att bedöma hur lång tid det tog. Får ta med det nästa gång. :-) Travade och galopperade på plan mark och uppför en liten brant innan andra (och sista) rejäla backen kom. Där kom hon upp i 209 spm, så det blev helt klart ett tufft jobb. 
 
Joggade av och fick sedan skritta väldigt länge innan hon var nere runt 85 spm. Längre ned kom hon inte, för hon blev nyfiken på vad som hände på området och vips var pulsen uppe på 100 igen... Suck...
 
Men när vi var tillbaka vid transporten behövde hon inte stå stilla länge innan pulsen var nere på 60 spm, så jag tror inte det är så illa som det verkar.
 
Galoppen som sådan kändes rolig, hon var supertaggad inför första galoppen och sedan rätt så lugn resten av varvet. Tror det kommer ge sig ju oftare vi är där och galopperar. Totalt blev det i alla fall 45 min ridning och drygt 5 km. 
 
Hemma igen blev det avduschning innan hon masserade sig själv i hagen genom att rulla. Nästa år skall jag bli bättre på alla de små detaljerna, som att kyla benen, stretcha eller använda linimentschampo. Men det får bli nästa år, nu har vi bara roligt. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0