Skitpass

I tisdags red jag ett dressyrpass på ridbanan. Jag tänker inte gå in särskilt mycket djupare på det, mer än att jag inte var mentalt i nuet vilket gjorde att Ariel var överallt utom med mig och att jag var alldeles för fokuserad på att vi måste galoppera. Gör om, gör rätt!
 
Vi jobbade i skritt med framdelsvändningar, halter, serpentiner, volter och skänkelvikning på volt. I trav blev det mest fokus på att hon inte fick springa iväg och där skulle jag ha återgått till skrittjobbet. Istället galopperade jag och hon blev bara ännu mer spänd.
 
Nä, det var ett dåligt pass och jag lärde mig återigen hur viktigt det är att jag är mentalt lösgjord, för att hon skall kunna bli det. Vi har ingen som helst brådska med någonting, så jag måste sluta att känna att vi måste galoppera varje pass. Punkt!

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tycker att allt för många är för fokuserade på att de måste rida i alla gångarter varje pass. Om det inte funkar i långsammare gångart lär det ju inte fungera i någon högre gångart heller. Mer skritt till folket tycker jag! :-) Om du bestämmer redan innan att du bara ska skritta ett pass, hur funkar det? Finns massor av övningar att göra i skritt och det är väl helt rätt årstid för barbackapass i skritt nu?

Svar: Jag har ridit ett sådant pass för P en gång, när det var för halt för att rida i någon annan gångart. Det gav jättemycket och Ariel blev så fin! Samtidigt har jag ju i bakhuvudet att hon får ju inte bättre galopp av att skritta... :-P Så mycket handlar om att jag måste släppa alla krav (öh, hört det förr?) och bara fokusera på här och nu med Ariel. Lovar träna på det. ;-)
Ariel 3525

2015-01-29 @ 10:58:36
URL: http://emmashasteri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0